België lonkt voor lange efficiënte ecocombi

Een ecocombi, zoals een langere en zwaardere vrachtwagen (LZV) ook wel wordt genoemd, biedt een efficiënte manier van vervoer. Economie
Een ecocombi, zoals een langere en zwaardere vrachtwagen (LZV) ook wel wordt genoemd, biedt een efficiënte manier van vervoer. | beeld Scania
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De transportsector in Nederland kijkt er al enige tijd reikhalzend naar uit: grensoverschrijdend vervoer met langere en zwaardere vrachtwagens, de zogeheten LZV’s. Nu de Benelux Unie begin deze week proeven tussen Nederland en België mogelijk maakte, lijkt het er toch van te komen.

Zoetermeer

Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) maakte het besluit dinsdag bekend. ‘We zijn er blij mee’, aldus Ambro Smit van TLN desgevraagd. ‘De weg naar een grote praktijkproef met LZV’s ligt nu open.’

Een LZV is een vrachtwagen met een lengte van maximaal 25,25 meter en een maximumgewicht van 60 ton. Het aantal langere trucks in Nederland is niet exact bekend, maar TLN denkt dat het er nu minimaal 1300 zijn, verspreid over zo’n 400 transportbedrijven. Sinds 1 januari 2013 zijn ze wettelijk toegestaan op Nederlandse wegen die daarvoor opengesteld zijn.

voordelen …
Dit is 19% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief