Auto-industrie heeft moeite met emissietest

De grootste fabriek van Volkswagen staat in het Duitse Wolfsburg. Hier werken 62.000 mensen. Onder meer de Golf, de Tiguan en de Touran worden er gemaakt. Economie
De grootste fabriek van Volkswagen staat in het Duitse Wolfsburg. Hier werken 62.000 mensen. Onder meer de Golf, de Tiguan en de Touran worden er gemaakt. | beeld ap / Rainer Jensen
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Elke zomer sluit Volkswagen een aantal weken de poorten van zijn hoofdfabriek in Wolfsburg. Dit jaar komen daar waarschijnlijk nog een aantal ‘productieloze dagen’ bij. Dat is een uitvloeisel van ‘dieselgate’, het uitstootschandaal dat bijna drie jaar geleden aan het licht kwam.

Wolfsburg

Dieselgate, de manipulatie van het verbrandingsgedrag van dieselmotoren via sjoemelsoftware, heeft geleid tot nieuwe, strengere Europese uitstootnormen voor auto’s. Die nieuwe normen worden van kracht op 1 september. Vanaf die datum mogen in de Europese Unie alleen nog maar nieuwe auto’s verkocht worden, als ze getest zijn volgens een nieuwe testmethode, de Worldwide Harmonized Light Duty Vehicle Test (WLTP). Daarbij worden de testwaarden niet vastgesteld op basis van een theoretisch rijprofiel, maar op basis van realistische rijgegevens. Autofabrikanten proberen hun modellen zo sne …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?