Albert Heijn: Aartsvader van de supermarkt

Koninklijke Ahold NV presenteerde dinsdag de jaarcijfers van het levensmiddelenconcern. Foto: v.l.n.r. Drs C.H. v/d Hoeven, Albert Heijn en Drs. J.Van Dun. |beeld Hans Steinmeier Economie
Koninklijke Ahold NV presenteerde dinsdag de jaarcijfers van het levensmiddelenconcern. Foto: v.l.n.r. Drs C.H. v/d Hoeven, Albert Heijn en Drs. J.Van Dun. |beeld Hans Steinmeier

HAARLEM - Albert Heijn was onbetwist de grondlegger van de moderne supermarkt in Nederland en de man die hier het begrip 'zelfbediening' introduceerde.

De donderdag op 83-jarige leeftijd overleden kleinzoon van de gelijknamige negentiende-eeuwse Zaanse kruidenier had echter nog een andere belangrijke verdienste: hij maakte luxe levensbehoeften bereikbaar voor elk gezin. Ook was hij de eerste Europese kruidenier die in de Verenigde Staten aan de slag ging. ,,We waren goedwillende amateurs'', stelde Albert Heijn in zijn in 1997 verschenen memoires vast toen hij terugblikte op de introductie van de eerste supermarkten, begin jaren vijftig. ,,We hadden niets, we konden niets en we wisten niets. We werkten louter op gevoel. Schappen haalden …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?