Accu’s of mensen vervoeren?

De assemblagehal van Ebusco in Deurne. Economie
De assemblagehal van Ebusco in Deurne. | beeld Raymond Rutting
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Het Brabantse Ebusco produceert elektrische stadsbussen. Met als eeuwig dilemma: meer kilometers rijden kost meer accu’s dus minder passagiers. Met JSF-technici bouwt Ebusco daarom aan een hypermoderne composietbus.

Deurne

Eigenlijk wilde Peter Bijvelds een elektrische auto bouwen. Het was 2010, Elon Musk had zijn Roadster net op de markt gebracht en Bijvelds, zelf afkomstig uit een automotive familie, wilde uitvlooien of zoiets ook niet in Nederland kon. Niet dat hij ooit een auto had gebouwd, maar het concept van een elektrische personenwagen sprak hem aan.

Bijvelds realiseerde zich al snel dat een e-auto er niet in zat. ‘Je zag dat elektrisch rijden zou komen, maar de consument was niet bereid 40.000 euro neer te tellen voor een auto die 100 kilometer ver komt.’ Maar, dacht Bijvelds, elders ligt wel …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?