Luister naar

Zo kun je ondernemen in dienst van Gods Koninkrijk

Interview
Wat voor werk iemand doet, is niet waar het om draait. Het gaat erom of het tot eer van God is. De ondernemers van Business as Mission willen hun werk invullen met het oog op het Koninkrijk van God. ‘Ons verlangen is dat ons gedachtegoed over tien jaar zo vanzelfsprekend is geworden, dat we onszelf kunnen opheffen.’
Baart Koster
maandag 24 februari 2020 om 03:01 aangepast 07:25
Gea Gort en Arco de Leede
Gea Gort en Arco de Leede beeld Jeroen Jumelet

Driebergen

Gastheer voor het gesprek is Interserve Nederland in Driebergen, waar Arco de Leede directeur is. Hij kent Gea Gort, de vrouw aan het roer van Buisiness as Mission (BAM) Nederland, al jaren. Enkele malen per jaar is het kantoor van Interserve namelijk de thuisbasis voor ondernemersbijeenkomsten waar het BAM-gedachtegoed centraal staat. ‘De filosofieën van Interserve en BAM hebben raakvlakken’, begint De Leede. ‘Interserve is een internationale zendingsorganisatie die professionals in allerlei beroepen uitzendt. Die mensen doen niet alleen hun werk, zij maken tevens Jezus bekend onder de meest kwetsbaren in Azië en het Midden-Oosten. Voor ons is niet van belang wat voor werk iemand precies doet, maar of dat tot eer van God is.’

‘Wij zijn in ons denken helaas gewend aan een harde scheiding tussen het materiële en het geestelijke.’

BAM begon twintig jaar geleden en is uitgegroeid tot een wereldwijde beweging. Het gaat om ondernemers die als instrument in Gods hand een netwerk vormen. ‘Interserve’, zo vertelt Gort, ‘hanteert een holistische werkwijze. Wij zien werk als een bediening van de mens. Die holistische benadering is overigens niet vanzelfsprekend, want van de Grieken erfden wij een dualistische filosofie’, vervolgt Gort, die enkele boeken over BAM schreef. ‘Daardoor hanteren we in ons denken vaak een harde scheiding tussen het materiële en het geestelijke. Zakendoen wordt zodoende meestal onmiddellijk gelinkt aan geld verdienen en ook in de kerk wordt daar helaas vaak zo tegenaan gekeken. Terwijl ondernemerschap veel breder is. Dat zie je terug bij ondernemers die zich door het BAM-gedachtegoed laten inspireren. Ze realiseren zich dat hun onderneming een instrument kan zijn om Gods verlangen te realiseren wanneer ze vanuit gebed en in Gods perspectief nadenken over hun producten, diensten en bedrijfsvoering.’

je weg vinden

Het beeld van de groeikracht van het bijbelse mosterdzaadje lag ten grondslag aan het eerste BAM-congres, dat in 2017 werd georganiseerd in Dordrecht. Sluimerend verlangen bij christelijke ondernemers in Nederland kreeg tijdens die bijeenkomst een impuls, vertelt De Leede. Volgens hem streeft BAM vier doelen na: God dienen, mensen dienen, zorgen voor de schepping en daarbij winst maken. ‘Dat is voor iedereen helder. De uitdaging is echter om daar concreet je weg in te vinden als ondernemer. Wat staat je te doen?’

Die vraag werd op het congres van diverse antwoorden voorzien. Gort had namelijk een aantal ondernemers bereid gevonden het podium te beklimmen om tekst en uitleg te geven over hoe hun ‘business as mission’ eruitzag. Gort: ‘Deze ondernemers hebben gemeen dat ze hun onderneming onder Gods beheer hebben gesteld. Het zijn geen instant-succesverhalen, maar toch was de kern: als je je hele bedrijf inzet als instrument voor Gods Koninkrijk, is zoveel meer mogelijk. De focus ligt daarmee niet op de ondernemer, maar op de onderneming. Dat is een van de onderscheidende elementen van BAM ten opzichte van andere christelijke ondernemersnetwerken.’

Daarover vertelden verschillende ondernemers op het eerste congres. Gort: ‘Bob Houter begon Sixty Fruits, een sociale onderneming die tevens een stichting is. Daar worden meubels gemaakt en opgeknapt. Dat doet Houter met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, die worden aangedragen door het UWV. Dat kunnen mensen met een burn-out zijn, maar ook vluchtelingen. Zij krijgen bij Sixty Fruits zes maanden tot een jaar de tijd om op de werkvloer het werkritme weer op te pakken en zich verder te ontwikkelen. Om daarna op andere plekken hun loopbaan weer te kunnen voortzetten.’

Houter werd al eerder in zijn carrière financieel onafhankelijk en had God beloofd dat hij met een deel van zijn vermogen een typische BAM-onderneming zou starten. En dat is ook echt een voorbeeld geworden, zegt De Leede. ‘Er zitten vier p’s in dit bedrijf. Planet, want er worden meubels hersteld, wat duurzaam is. People, want het bedrijf biedt kwetsbaren zinvol werk en een sociale context. Profit, want het bedrijf is winstgevend. En Pneuma - Geest, aangezien Houter nadrukkelijk op de werkvloer tussen de mensen aanwezig wil zijn. Dan volgen vaak als vanzelf goede, spirituele gesprekken.’

verbindende formule

Letterlijk om de hoek bij Gort bevindt zich nog een voorbeeld van ‘business as mission’. ‘Ik woon in Rotterdam op een steenworp van buurtbistro Laurensius. De eigenaars wonen ertegenover en hebben als doel hun bistro een samenbindende factor te laten zijn voor de hele buurt. Zij betrokken omwonenden dan ook vanaf het eerste begin bij hun zaak. Verschillende bewoners hebben meegeholpen de bistro te schilderen en een notaris uit de omgeving heeft de formele oprichting van het bedrijf begeleid.’

Zulke concrete voorbeelden zijn bemoedigend, zegt Gort. ‘Ze laten zien dat ook in Nederland een groep ondernemers wil meebouwen aan Gods Koninkrijk. Hun inspirerende verhalen geven concrete handvatten.’

‘Dankzij de congressen in 2017 en 2018 is een groep zeer betrokken ondernemers heel enthousiast geworden door het BAM-concept’, reageert De Leede. ‘Dat leidde bij hen tot het verlangen om het BAM-gedachtegoed breder te gaan uitdragen en uitvoeren. Uiteindelijk heeft dat draagvlak tot de oprichting van BAM Nederland geleid.’

Toch wil BAM Nederland zich niet profileren als organisatie voor en door ondernemers, zegt Gort. ‘Wij staan voor een brede alliantie van verschillende partijen die God door middel van hun organisatie willen dienen. Primair gaat het weliswaar om ondernemers, starters en investeerders die ervaring, kennis en middelen uitwisselen. Daarnaast zoeken we nadrukkelijk de verbinding met kerken en christelijke organisaties.’

Gort en De Leede dromen ervan dat de maatschappij doordrenkt raakt van de BAM-gedachte en -praktijk.

Hoe zien hun concrete doelstellingen eruit? De Leede: ‘Als netwerkende beweging is het lastig harde targets te stellen. In elk geval streven we naar een robuuste groei van het aantal deelnemers aan het komende BAM-congres, op 19 en 20 november. We wensen dat zo veel mogelijk mensen en organisaties Business as Mission een warm hart gaan toedragen zodat mensen met ondernemerstalent aangemoedigd worden om business in te zetten bij de opbouw van Gods Koninkrijk.

Eigenlijk is ons diepste verlangen dat ons gedachtegoed over tien jaar zo vanzelfsprekend is geworden dat we onszelf kunnen opheffen.’

www.businessasmission.nl

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Olifantenverschrikkers, camera's en Céline Dion: zo bewaart Hack the Planet de harmonie tussen mens en olifant

Het Haagse bedrijf Hack the Planet helpt met allerlei technische hoogstandjes olifanten beschermen tegen mensen, en mensen tegen olifanten. Met een beetje assistentie van Céline Dion, doedelzakken en de Beastie Boys.

Afbeelding

Waarom stijgt de inflatie opeens weer en hoe kan het dat andere landen daar minder last van hebben?

In Nederland blijven de prijzen maar verder oplopen, terwijl er in omliggende landen wel enige verbetering zichtbaar is. Wat is er aan de hand met de inflatiecijfers?

Afbeelding

Hoe kan goedkope kleding eerlijk zijn? 'Wij proberen zo veel mogelijk schakels in beeld te krijgen'

Kledingketen Zeeman betaalt werknemers in vier fabrieken in Bangladesh, India en Turkije meer dan het minimumloon. Kan goedkope kleding onder fatsoenlijke omstandigheden worden geproduceerd?

Afbeelding

Eindeloos stoplichten taggen en praten met Alexa. Wie zijn de mensen achter ChatGPT?

De opmars van AI leidt tot discussies over banen die verloren zouden gaan, maar er zijn veel banen bijgekomen. Elke dag trainen miljoenen platformwerkers algoritmen die bepalend zijn voor toepassingen als ChatGPT.

Afbeelding

'Bedrijven denken steeds vaker: 'Dan maar een oudere, die is nog goedkoper ook'

Door de personeelstekorten kiezen bedrijven steeds vaker voor een AOW'er. Waar het aantal uitzenduren al jaren daalt, groeit uitzendbureau Actief 65-plus juist. Oprichter Jack Wiebenga is 78 en denkt ook nog niet aan stoppen.

Afbeelding

Terug van weggeweest: driejarige energiecontracten, maar wel met nieuwe voorwaarden

Vanaf 1 juni zullen energiebedrijven voor het eerst sinds ruim een jaar meerjarige, vaste contracten aanbieden. Hoe staat het er momenteel voor op de energiemarkt? En waar moet je als consument op letten?