Autoramen dicht en airco uit
Bij tankstation Zanoli in Eemnes hebben ze nooit te klagen over klandizie, zegt de caissière. Maar van een stormloop is bij de vrije pomp, niet ver van afrit van de A27, de afgelopen weken zeker geen sprake. De hoge benzineprijzen hebben er in het Utrechtse dorp niet voor gezorgd dat autobezitters massaal op zoek gaan naar goedkopere brandstof. Terwijl dat bij Zanoli op een liter euro toch gauw tweeënhalve eurocent scheelt.
,,Mensen gaan niet opeens bij andere benzinepompen tanken als de prijzen stijgen'', bevestigt een woordvoerder van Shell het gewoontegedrag. ,,Ze blijven toch van A naar B rijden, want de auto laten ze zeker niet staan. Dan moet je dus ook tanken en de meeste rijders nemen dan niet de moeite een andere route te kiezen, zodat ze langs een goedkoper tankstation komen.''
In het spoor van de stijgende olieprijzen gingen de afgelopen weken de prijs voor een liter benzine of diesel ook flink omhoog. Een liter euro kost nu 1,275 euro en een liter superplus 1,329 euro. De dieselprijs bleef 93,5 eurocent. In vergelijking met een vrije pompen en onbemande tankstations is dat minstens twee eurocent meer.
Veel maakt dat niet dus uit, zegt ook een woordvoerder van de ANWB. ,,Zeker als de prijs geleidelijk stijgt, veranderen mensen nauwelijks hun mobiele patroon. Ze blijven autorijden en tanken waar ze dat altijd doen.'' Hetgeen wordt onderstreept door een recent onderzoek van bureau Netpanel. Onder druk van de recessie zijn Nederlanders op de kleintjes gaan letten. In de topvijf van bezuinigingen staat echter niet autorijden. Wel minder uit eten, minder naar de bioscoop en het theater, minder dure artikelen als luxe voedingsproducten en kleding kopen en minder snel een nieuw bankstel aanschaffen.
De ANWB heeft dan ook al lang de pogingen opgegeven om mensen aan te zetten minder auto te rijden. De belangenvereniging heeft, net als de overheid, de hoop gevestigd op aanpassing van het rijgedrag van de Nederlander. Op initiatief van het ministerie van Economische Zaken begon in juni de campagne 'Het nieuwe rijden'. Het terugdringen van de CO2-uitstoot is het voornaamste doel, maar meer veiligheid en meer besparingen zijn aspecten die volgens campagne-coördinator Sonja Munnix mooi zijn meegenomen. ,,In de reclamespotjes leggen we bewust de nadruk op verkeersveiligheid en het geld dat wordt bespaard met een aangepaste rijstijl.''
Cabrio
Die besparing kan aardig oplopen, zo blijkt uit berekeningen van TNO. Met het huidige warme weer klinkt het onaantrekkelijk, maar de bezitter van een sportieve cabriolet kan beter de kap erop laten zitten en dan ook nog de airconditioning uit zetten. Bij rijden met het dak open is het benzineverbruik namelijk vier procent hoger. En de airco op half vermogen kost al snel tien procent meer brandstof. Ramen moeten ook dicht blijven (vijf procent bij tachtig kilometer per uur) en een imperiaal of fietsenrek monteren is helemaal taboe (tien procent).
Het verschil tussen sportief en rustig rijden bedraagt toch gauw dertig procent. Met rustig rijden wordt dan bedoeld dat er matig gas wordt gegeven en snel wordt doorgeschakeld om het toerental van de motor laag te houden.
Of het brandstofgebruik en daarmee de uitstoot van CO2 door de campagne al is afgenomen, kan nog niet worden gezegd. Daarvoor is meer tijd nodig, aldus Munnix. Wel is er volgens haar sprake van een groeiende belangstelling voor 'het nieuwe rijden'. Dat zou blijken uit de bezoeken aan de website en de reacties van consumenten die onder meer bij het ministerie binnen komen. ,,Na een tv-spotje neemt het aantal unieke bezoekers aan de website fors toe tot boven de tweeduizend. Normaal zitten we tussen de vijfhonderd en duizend.''