Duitse koffieketen komt naar Nederland
De Duitse koffieketen Tchibo heeft in Eindhoven haar eerste Nederlandse filiaal geopend. De winkel verkoopt exotische koffie, maar ook stropdassen en knuffeldekens. ,,Nu moeten we nog de Nederlandse koffiegewoontes onder de knie krijgen.''
EINDHOVEN - Woensdag is Tchibo-dag. Het personeel bij Tchibo is dan niet te benijden. Op die dag wisselen alle filialen het totale non food-assortiment van ongeveer veertig verschillende soorten producten. Deze week staat in het teken van damesmode en koken, volgende week kinderkleding en de week daarna is het thema met knuffeldekens, nekkussens en behaaglijke huispakken: 'hartverwarmend.'
Het aanbod van het non food-assortiment, ook stropdassen, sieraden en lingerie, is beperkt. ,,We richten ons op het see & buy-concept'', vertelt de Duitser Rainer Pastuszek, baas van Tchibo in Nederland. ,,De klant moet snel beslissen: morgen kan het artikel weg zijn.''
Naast verschillende koffiesoorten, waaronder Afrikaanse, Mexicaanse en Indonesische, is bij Tchibo ook gebak verkrijgbaar.
Tchibo is een uit de klauwen gegroeide koffiezaak. Oprichters Carl Tchilling en Max Herz begonnen in 1949 met het idee gebrande koffie per post te versturen. Zes jaar later openden zij hun eerste koffiebar in Hamburg. De naam Tchibo is een samenstelling van Tchilling en boon.
In 1973 wordt het koffieassortiment uitgebreid met gebruiksvoorwerpen. Het aromablik voor het bewaren van koffie en ontbijtplankjes zijn de successen van het eerste uur. Daarop richt Tchibo zich nog steeds.
,,We verkopen veel koffie dat als cadeau wordt verpakt'', vertelt bedrijfsleidster Nicole de Vries van het Eindhovense filiaal. ,,Leuk om mee te nemen als je zondags op de koffie gaat.''
Tchibo heeft vanaf 1991 haar opmars in het buitenland ingezet. In Polen, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Hongarije, Slowakije en Rusland gaan filialen open. Vier jaar geleden werd de oversteek naar het Verenigd Koninkrijk ingezet. Inmiddels zijn daar 34 filialen geopend.
Waarom nu pas de eerste vestiging in Nederland? Pastuszek: ,,Groot-Brittannië is een grotere markt en daardoor uitdagender. Als we dat kunnen bolwerken, moet ook Nederland te doen zijn.''
Toch is Nederland voor Tchibo geen makkelijk afzetgebied, vindt Pastuszek. ,,Telkens moeten we de typische gewoonten van het desbetreffende land onder de knie krijgen. Zo gaan Nederlanders overwegend zitten als ze koffie drinken. In Duitsland blijven we vaak staan. Daarnaast is het gebak overal anders en wordt koffie in andere hoeveelheden verkocht.''
Het is een bewuste keuze van Tchibo om eerst in Eindhoven voet aan de grond te krijgen in plaats van in de Randstad. ,,In Eindhoven zijn maar twee locaties geschikt: Rechtestraat of Demer'', vertelt Pastuszek. ,,In bijvoorbeeld Amsterdam is de situatie veel minder overzichtelijk. Daarnaast zijn er logistieke voordelen: Eindhoven is veel dichter bij Duitsland dan de Randstad.''
De zeven Eindhovense personeelsleden hebben allemaal een wekenlange training in Duitsland gevolgd. Ook worden alle bij Tchibo verkochte producten uitvoerig in Hamburg getest voordat ze naar de filialen worden getransporteerd.
Tchibo, met een jaaromzet van meer dan 3,3 miljard euro, heeft meer dan duizend winkels. Daar werken in totaal ongeveer tienduizend medewerkers.