'Goede klusjesman is allround'
Anderhalf jaar geleden kocht Joost van der Pol de failliete boedel van franchiseformule 'De Klussenier'. Nu is het bedrijf met honderd zelfstandige klusjesmannen marktleider. Toch is de formule geen vluchtheuvel voor hopeloze gevallen. ,,Niet iedereen met gouden handen is een gouden klusser.''
BARNEVELD - Klussenier-bus voor het huis, de klussenier-vlag aan de gevel: Erwin Groeneveld erkent dat er zonder reclame ook geen klanten komen. Sinds januari 2005 werkt de voormalige bouwkundig tekenaar als klusjesman. ,,Ik was altijd al liever met mijn handen bezig, maar in het wereldje van de aannemerij voel ik me niet thuis: te veel machogedrag.''
Na een slappe start in de eerste maanden, heeft hij nu de handen vol aan het kluswerk. ,,Ik heb er nooit over nagedacht om zelfstandig ondernemer te worden. Dat was helemaal niks voor mij.''
Toch besloot hij de poging te wagen. ,,Het eerste wat ze me vroegen was of mijn vrouw er achter stond. Gelukkig wel; anders was ik niet eens door de eerste ronde gekomen.''
Achteraf begrijpt Groeneveld hoe belangrijk het is eensgezind aan de nieuwe uitdaging te beginnen. ,,Ik probeer zoveel mogelijk aan het klussen te zijn, want daar moeten we het van hebben. Mijn vrouw verzorgt een groot deel van de administratie en doet de klantenafhandeling.''
De twijfelachtige economische situatie is vooralsnog in het voordeel van de klusjesman. ,,Er zijn heel wat bedrijven die de dure facilitaire dienst de deur uit doen, en in geval van nood op ons terugvallen. Als het echt ingewikkeld wordt, kan ik altijd naar collega's toe; zo schuiven we elkaar het werk toe. Voor onzekerheid ben ik niet bang. In loondienst ben je je toekomst ook niet altijd zeker. Nu heb ik die deels zelf in de hand.''
Uitkomst
Niet alle collega's van Erwin Groeneveld verruilden het bureau voor de accuboormachine. Het zijn juist vaak werkloze ex-bouwvakkers van middelbare leeftijd die er nooit over dachten om zelfstandig ondernemer te worden.
,,Voor deze mensen is de Klussenier een uitkomst'', meent directeur Joost van der Pol. De franchiseorganisatie werd in 1996 met veel bombarie gepresenteerd, onder meer met borden en brochures in de Gamma-bouwmarkten. Het bedrijf liep volgens Van der Pol averij op door mismanagement en het oprichten van te veel verschillende formules. In het najaar van 2003 werd De Klussenier opnieuw, vanaf de grond, opgebouwd. De groei was fors.
,,Klanten willen zekerheid, en dat ontbreekt vaak in deze branche'', meent Van der Pol. ,,Een merk geeft zekerheid. Daarnaast geven wij garantie en zijn al onze klussers aangesloten bij brancheorganisatie VLOK.''
Rode kaart
Een goede klusjesman is nog geen goed zelfstandig ondernemer.
,,Wij hebben het graag over beschermd ondernemerschap'', verklaart Van der Pol. ,,Onze deelnemers moeten hun eigen broek ophouden. Daar staat tegenover dat ze een uitgebreide marketingtraining krijgen en kunnen terugvallen op onze steun. Ze leren calculeren, een offerte maken en worden gedurende een halfjaar gecoacht.''
Van de honderd franchisenemers haakte tot nu toe slechts een deelnemer gedwongen af. De organisatie werkt met een gele- en rodekaartensysteem. ,,Een gele kaart blijft aan half jaar staan. Bij een rode is het afgelopen. We zijn zuinig op ons merk, we laten het niet kapotmaken.''
De franchisenemer betaalt maandelijks ,,een redelijk bedrag'' aan de organisatie. ,,Er blijft genoeg over om van rond te komen. Iedereen heeft het druk. Mensen schuiven elkaar werk toe, omdat ze er niet aan toekomen.''
Val
De Klussenier is voor veel mensen geen onbekende. ,,De vorige eigenaar heeft miljoenen geïnvesteerd in de naamsbekendheid'', weet Van der Pol. ,,Uit onderzoek blijkt dat zeventig procent van de Nederlanders ons merk kent. Mond-tot-mondreclame en een opvallende, modernogende bestelbus doen de rest.''
Van der Pol verwacht niet dat hij in dezelfde val loopt als de vorige eigenaars. ,,We blijven bij één merk: de Klussenier. Je moet niet beginnen aan een aparte formule voor schilders en installateurs. Eén klusjesman over de vloer, dat is juist wat mensen zo waarderen. Iemand die heel goed is in schilderen, maar geen keuken kan plaatsen, komt er bij ons niet in. Dan zeg ik: 'Sorry, maar de goede klusjesman is een allrounder'.''
Selectie
De forse groei van de franchiseformule ontging ook het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), het voormalige arbeidsbureau, niet. Van der Pol werkt sinds kort samen met het CWI in de zoektocht naar nieuwe deelnemers. Dat wil echter niet zeggen dat elke werkzoekende met twee rechterhanden via het CWI aan een eigen Klussenier-bus kan komen.
Van der Pol: ,,Per week krijgen we ongeveer dertig aanmeldingen. Tegelijkertijd hebben we er anderhalf jaar over gedaan om tot de honderd Klusseniers te komen. Dat zegt wel iets over onze selectieprocedure.'' De aspirant-klussenier moet voldoen aan drie voorwaarden: hij moet breed-inzetbaar zijn, ondernemingszin hebben en financieel zijn zaakjes op orde hebben. ,,Mensen die links en rechts alles leenden wat mogelijk was, kunnen we niet succesvol begeleiden naar een nieuwe start.''