AFM legt reclame voor beleggingen aan banden
Het gaat om de zin 'rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst'. In de reclame voor de beleggingsfondsen voor de Postbank wordt deze zin zo snel uitgesproken dat hij nauwelijks nog verstaanbaar is. En in de commerciaal van Robeco is de zin opgeknipt en verwerkt in een gesprek met een vraag en antwoord, waardoor de boodschap onduidelijk is.
Vanaf begin volgend jaar moeten reclamemakers standaardteksten downloden van de site van AFM. Deze zijn ingesproken door een acteur en mogen niet worden veranderd. De tekst luidt: ,,Loop geen onnodig risico. Lees de Financiële Bijsluiter. Hierin staat dat het risico van dit product groot is.''
De aanduiding 'groot' kan afhankelijk van de inhoud van de bijsluiter worden vervangen door 'zeer groot', 'klein' of 'zeer klein'. Omdat de nieuwe waarschuwingstekst langer is, wordt het voor beleggingsfondsen duurder om reclame te maken op de radio.
De nieuwe regels zijn onderdeel van de zogenoemde Nadere Regeling Financiële Dienstverlening. Daarin zijn nieuwe regels voor zowel reclame als de financiële bijsluiter voor risicovolle financiële producten opgesteld.
Gisteren sloot de termijn waarbinnen de aanbieders van deze producten konden reageren. Volgens de AFM zijn de meningen over de standaardteksten voor commercials verdeeld. Een deel is blij dat er duidelijkheid komt en een deel vindt dat er sprake is van inbreuk op de artistieke vrijheid.