Branchevereniging verliest achterban

Nieuws
AMERSFOORT - Kleine tot middelgrote ondernemers in Nederland herkennen zich steeds minder in hun brancheverenigingen en keren deze steeds vaker de rug toe. Uit onderzoek van het Branchecentrum blijkt dat de verenigingen de belangen van de ondernemers niet goed vertegenwoordigen. Het Branchecentrum, dat Nederlandse ondernemers ondersteunt, maakte dat gisteren bekend.
anp
dinsdag 9 september 2008 om 07:39

Hoge contributie

Nederland telt ongeveer 1500 brancheverenigingen verdeeld over uiteenlopende sectoren en zo'n 700.000 ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. In het onderzoek van het Branchecentrum klagen ondernemers onder meer dat de verenigingen te veel contributie vragen, zich voor het karretje van de overheid laten spannen, overheidsgeld aan vage doelen besteden en niet voor hun belangen vechten.

Ook als verschillende brancheverenigingen de krachten bundelen in een grotere organisatie, gaat het volgens de ondernemers mis. Deze verenigingen hebben meer middelen en beschikken over bekwame mensen. Toch leveren die clubs weinig op, volgens ondernemers omdat ze logge, bureaucratische en gesloten organisaties blijven, die opereren op te grote afstand van hun achterban.

Eigen netwerk

Ondernemers die hun lidmaatschap van brancheverenigingen beëindigen, weten zich regelmatig goed op de hoogte te stellen van het risico van het ondernemerschap en maken gebruik van hun eigen netwerk. Bij problemen slaan ze de handen ineen met ondernemers die met dezelfde problemen kampen en ook huren ze indien nodig deskundigen in voor de ondersteuning van lobby-acties.

Voor het onderzoek van het Branchecentrum werden enkele duizenden ondernemers schriftelijk ondervraagd. Daarnaast deden de onderzoekers interviews met ondernemers.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

De arthousefilm is heus niet stoffig, vinden ze bij Cineville. ‘Onze pashouders zijn avontuurlijk’

‘Meer iets voor mijn ouders’ is een vaak gehoorde reactie van jongeren als het gaat om arthousefilms. Cineville, een collectief van 58 Nederlandse filmhuizen, heeft als missie om dit genre een hipper imago te bezorgen.

Afbeelding

Kadaster: woning met energielabel A gewild

Nederlandse woningen met een slecht energielabel lijken steeds minder in trek bij huizenzoekers. Tegelijkertijd werden er sinds 2015 meer woningen verkocht met energielabel A.

Afbeelding

Online supermarkt Foodello stort zich op Nederlandse restpartijen: ‘Rijst kun je heus nog eten als het een maand over datum is’

Overgebleven blikjes pittige knakworst van Unox of broodbeleg van De Ruijter: online supermarkt Foodello maakt de restpartijen van producenten graag op. Het Finse bedrijf hoopt zo voedselverspilling tegen te gaan.

Afbeelding

Recreatief winkelen verdwijnt, in een rap tempo verandert ons koopgedrag

De Nederlandse winkelcentra staan er steeds leger bij. Geen Black Friday, Sinterklaas- of Kerstdrukte kan dat verhullen. Hoe komt dit en hoe kan de leegte van de panden worden opgevuld?

Afbeelding

Dit bedrijf gaat uit principe dicht op Black Friday. ‘Marketingstunt? Ik weet wel goedkopere’

Op Black Friday worden consumenten gelokt met hoge kortingen en de beste deals. Maar niet iedere winkel doet hier aan mee. ‘Denk eens na of je het écht nodig hebt.’

Afbeelding

Ook grootste pensioenfonds ABP verhoogt pensioenen, met 11,96 procent

Het pensioenfonds voor ambtenaren, het ABP, verhoogt de pensioenen van ouderen en de pensioenopbouw van werkenden met 11,96 procent. De verhoging is mogelijk door de gestegen rente en de versoepeling van de regels voor pensioenfondsen.