Luister naar

Nieuwe Canta is elektrisch

Nieuws
Hij is nog steeds rood en heeft nog wat weg van een koekblik, maar dan wel één met afgeronde hoeken. De Canta heeft na 22 jaar een opvolger.
Petra Noordhuis
donderdag 5 oktober 2017 om 20:42
Het nieuwe model Canta is ontworpen voor mensen met een beperking die graag een hip autootje willen, waar ze trots op kunnen zijn. Er is een elektrische versie en een versie met een benzinemotor.
Het nieuwe model Canta is ontworpen voor mensen met een beperking die graag een hip autootje willen, waar ze trots op kunnen zijn. Er is een elektrische versie en een versie met een benzinemotor. canta

Veenendaal

Er rijden maar zo’n 3500 Canta’s in Nederland rond, toch kent bijna iedereen dit karakteristieke gehandicaptenvoertuig. Je mag er 45 kilometer per uur in rijden, zonder daarvoor een auto- of brommerrijbewijs te moeten hebben. Je mag ermee over 50 tot 80 kilometerwegen, maar ook over het fietspad en in voetgangersgebied. En je mag hem parkeren op de stoep. Deze voorrechten zijn wettelijk geregeld.

Voor u naar de showroom rent: niet iedereen mag de Canta kopen. ‘We verkopen ze alleen aan mensen die mindervalide zijn’, zegt directeur Frank Vermin van Waaijenberg Mobiliteit, het bedrijf dat de Canta in een fabriek in Veenendaal produceert. ‘Ze worden verstrekt en vergoed via de gemeenten vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning en soms door het UWV, als iemand een Canta nodig heeft om op zijn of haar werk te komen.’

Oude klanten zijn vaak fan van het vorige model, dat vanaf 1995 tot afgelopen augustus werd gemaakt, zegt Vermin. ‘Maar nieuwe klanten vinden het oude model ouderwets. Mensen met een beperking willen ook een hip autootje waar ze trots op kunnen zijn.’

Waaijenberg Mobiliteit heeft daarom een nieuw elektrisch model ontwikkeld en twee benzinemodellen. Ze kosten, inclusief rijklaar maken, tussen de 13.645 en 15.645 euro, waarbij de elektrische variant de duurste is.

Het elektrische model beschikt over hetzelfde type elektromotor als de Tesla. Deze E-Comfort is niet voor iedereen de oplossing, zegt Vermin, daarom zijn ook twee benzinemodellen uitgebracht. ‘Die zijn bedoeld voor klanten die langere afstanden afleggen.’ Laadpalen zijn er namelijk nog te weinig in Nederland. Daarnaast heeft niet iedereen de mogelijkheid om een elektrische auto voor de deur op te laden. In de elektrische variant zit geen verwarming, omdat dat te veel stroom kost. De actieradius is 40 tot 45 kilometer. In het benzinemodel zit ‘een schone Honda-motor die 1 op 20 rijdt’, vertelt Vermin.

In de nieuwe Canta zijn volgens hem ook technische verbeteringen doorgevoerd. Zo heeft de bestuurder van het nieuwe model beter zicht, gaat de deur makkelijker open en dicht en zijn de pasvormen verbeterd, somt hij op. ‘Hij heeft ook een leuk dashboard waar je je smartphone kunt neerleggen. Verder zijn de verwarming en de ventilatie verbeterd, want in een kleine auto heb je makkelijk vocht aan de binnenkant van de ramen.’

Het nieuwe model heeft zo lang op zich laten wachten omdat het bedrijf eerst moest sparen voor de ontwikkeling ervan, zegt Vermin. Daarna is er zeven jaar aan gewerkt.

brommobielen

Waaijenberg Mobiliteit is de enige fabrikant ter wereld van een gehandicaptenvoertuig waarmee je 45 kilometer per uur mag rijden, zegt Vermin. Naast de productie en verkoop van de Canta houdt het bedrijf zich bezig met de verkoop van brommobielen van merken als Microcar, Ligier, Chatenet en Aixam.

Een brommobiel is iets anders dan een gehandicaptenvoertuig, benadrukt Vermin. Een brommobiel is namelijk geen officieel hulpmiddel en kan dus door iedereen worden aangeschaft, bijvoorbeeld door jongeren zonder handicap die nog geen rijbewijs hebben, maar wel graag in een ‘autootje’ rondrijden. Met een brommobiel mag je niet op het fietspad en op de stoep rijden en je moet er een brommerrijbewijs voor hebben.

In de Canta rijden zelden mensen rond die niet beperkt zijn in het lopen, zegt Vermin. Waaijenberg Mobiliteit verkoopt ze namelijk alleen aan mindervaliden en als die het voertuig niet meer nodig hebben, koopt de fabriek het terug.

‘Het is niet de bedoeling, maar het zal weleens gebeuren dat een kind of kleinkind van iemand met een Canta er als het regent boodschappen mee doet’, zegt Vermin. Ze worden ook wel tweedehands op Marktplaats aangeboden. <

verliefd op de Canta

De Canta is bedacht door een Nederlandse coureur, Dick Waaijenberg. Hij heeft het leven van veel mensen verruimd, zegt Karin Spaink. Zij is zo’n oude klant die idolaat is van het vorige model. ‘In 1998 kreeg ik mijn eerste Canta. Hoog op de wielen, kek, een pront wagentje. Toen ik ontdekte dat het gemaakt was door de enige autofabriek in Nederland, was ik helemaal fan. Je kunt zeggen dat ik verliefd ben geworden op de Canta. Dit voelt dus ook een beetje alsof ik verplicht een nieuw vriendje krijg.’

Ze schreef een boek over de Canta met als titel De benenwagen, want ze ziet de Canta als de vervanger van haar benen.

Karin Spaink kan door de ziekte multiple sclerose lopend alleen korte afstanden afleggen. ‘De supermarkt is 150 meter verderop. Ik haal de supermarkt nog wel, maar die boodschappen krijg ik niet naar huis gesjouwd’, vertelt ze.

In het boek beschrijft ze de ontstaansgeschiedenis van de Canta. Ze interviewt ook andere gebruikers. ‘Ik heb bijvoorbeeld het verhaal opgenomen van een vrouw die het Pieterpad helemaal heeft afgelegd met de Canta. Ze is ermee over de ­Pyreneeën gegaan.’

Ze is ook in de fabriek in Veenendaal geweest en heeft met eigen ogen gezien hoe moeilijk het is een Canta te maken. ‘Ze worden niet door robots gemaakt. Tien mannen in blauwe pakken met zwarte vingers zetten ze in elkaar. Het is allemaal handwerk en liefdewerk. Al die mensen houden van dat autootje en dat straalt ervan af.’

Ze neemt enthousiast plaats in het nieuwe model in de showroom bij de fabriek in Veenendaal. ‘Hij lijkt veel ruimer, terwijl hij niet groter is’, stelt zij verbaasd vast. Het zicht is volgens haar ook beter. Ze zal niet meteen overstappen op het nieuwe model. ‘Ik heb die van mij via de gemeente. Die ga ik eerst helemaal afrijden.’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Imperium van Indiase miljardair Adani wankelt na beschuldigingen van boekhoudfraude

De Adani-groep, eigendom van voorheen een van de rijkste mannen ter wereld, verkeert in steeds zwaarder weer. Een investeerder spreekt van de ‘grootste zwendel in corporate history’, waardoor veel beleggers een goed heenkomen zoeken.

Afbeelding

Deze Nederlanders 'havermelkboeren' bezorgen de melk nog gewoon met de bakfiets

De oprichters van het eerste Nederlandse havermelkmerk Real Oat Arts (ROA) willen koffieliefhebbers overtuigen dat de plantaardige melk niet alleen hip en duurzaam is. 'Wij willen mensen overtuigen door de smaak.’

Afbeelding

Shell boekt recordwinst van 40 miljard dollar, en weer steekt een storm van verontwaardiging op

Wie dacht dat Shell onder de nieuwe topman Sawan zou veranderen van een fossiele moloch naar een viooltjesfris energieconcern, kwam donderdag bedrogen uit. Onder de Libanees-Canadese Sawan is het business as usual, zeker waar het de winst betreft.

Afbeelding

Ergste prijsstijgingen lijken voorbij, maar waarom blijven de voedselprijzen stijgen?

Met een inflatiecijfer van 7,6 procent in januari lijken de ergste prijsstijgingen achter de rug. Hoe kan het dat de voedselprijzen blijven stijgen? En worden boodschappen ooit weer goedkoper?

Afbeelding

TNO: 'Voor huishoudens blijven zonnepanelen komende jaren een zeer aantrekkelijke investering'

TNO-onderzoeker Frits Verheij denkt dat de vrees dat het in de toekomst voor particulieren niet meer aantrekkelijk is om zonnepanelen aan te schaffen, niet helemaal terecht is. ‘Zonnepanelen zijn hoe dan ook een goede investering.’

Afbeelding

Philips schrapt 1100 banen in Nederland

Philips schrapt dit jaar wereldwijd 3000 banen, waarvan 1100 in Nederland. Ongeveer twee derde ervan verdwijnt in de regio Eindhoven en Best. De rest van de posities wordt geschrapt op het hoofdkantoor in Amsterdam, maakte het bedrijf maandag bekend.