Succes OV-fiets lokt navolgers
Amsterdam
De OV-fiets van de NS doet het zo goed – vorig jaar een recordaantal van bijna 1,9 miljoen betaalde ritten – dat andere partijen, uit zowel overheid als bedrijfsleven, net zulke deelfietssystemen willen opzetten.
Op initiatief van de Partij voor de Dieren (PvdD) werkt Rotterdam aan het opzetten van een deelfietssysteem bij de belangrijkste toeristische attracties van de stad. Toeristen moeten straks voor een bescheiden bedrag, en het eerste halfuur zelfs gratis, een fiets uit het rek kunnen pakken om van pakweg de Euromast naar de Markthal te fietsen.
‘We hebben het imago een autostad te zijn, met snelwegen in het centrum’, zegt initiatiefnemer Jeroen van der Lee van de PvdD. ‘We moeten bezoekers verleiden de fiets te pakken. Ook onze bewoners kunnen er natuurlijk gebruik van maken.’
In Eindhoven begon deze maand het deelfietssysteem Hopperpoint. Dat richt zich op zakelijke reizigers die bij hun hotel een fiets kunnen pakken om naar een bedrijventerrein te gaan dat lastig met het openbaar vervoer te bereiken is. Met een provinciale startsubsidie van 800.000 euro doet Hopperpoint volgende maand ook in Tilburg zijn intrede.
‘Wij zijn het eerste, volledig geautomatiseerde deelfietssysteem van Nederland’, prijst Coen Vermeulen van Hopperpoint zichzelf aan. Via een app op de telefoon kan de gebruiker bij een stalling een fiets betalen en ontgrendelen en kan die fiets, anders dan de OV-fiets van de NS, zonder extra kosten bij een andere locatie worden achtergelaten.
Om het goede voorbeeld te geven worden ambtenaren van de gemeenten Eindhoven en Tilburg gestimuleerd gebruik te maken van Hopperpoint. ‘Vormen van duurzame mobiliteit moeten we ondersteunen’, zegt een woordvoerster van de provincie Noord-Brabant over de betrokkenheid bij dit initiatief. Zij verwacht dat Hopperpoint ook in andere Brabantse steden wordt geïntroduceerd.
Het wemelt in Nederland van de bedrijven die brood zien in de verhuur van fietsen. Maar niets haalt het bij het succes van OV-fiets. Sinds het spoorbedrijf de exploitatie van het OV-fietssysteem op zich heeft genomen is het aantal ritten explosief gestegen. Van 670.000 ritten in 2009 naar bijna drie keer zoveel in 2015.
duizend erbij
Dat succes maakt dat de NS de vloot aan OV-fietsen dit voorjaar gaat uitbreiden met ten minste duizend fietsen. Ook het aantal verhuurlocaties (nu 278) wordt opgevoerd. De OV-fiets (3,35 euro per dag, ook te huren per abonnement) blijkt zo gewild dat reizigers sinds kort via de NS Reisplanner kunnen checken of er nog wel een fiets beschikbaar is.
De blauw-gele leenfiets is inmiddels in veel steden niet meer uit het straatbeeld weg te denken. In twee derde van het aantal ritten wordt de fiets gebruikt voor een stedentrip of familiebezoek. Een derde van de ritten wordt gemaakt om van het station naar werk of school te komen.
Volgens Coen Vermeulen van Hopperpoint, verbonden aan een bureau dat gespecialiseerd is in mobiliteitsvraagstukken, zijn veel gemeenten doende deelfietssystemen op te zetten. ‘Net als met de auto’s verschuift de vraag steeds meer van bezit naar delen en beschikbaarheid. Alle gemeenten willen duurzaam vervoer stimuleren. Ze hebben er immers ook economisch belang bij. Bezoekers die een stad fietsend doorkruisen, geven meer uit, blijkt uit onderzoek.’ <