Luister naar

Succes OV-fiets lokt navolgers

Nieuws
Op elk station tegen een gering bedrag met een leenfiets wegrijden: de OV-fiets blijkt zo’n succes­formule dat het andere partijen de markt op lokt. Zelfs de kwijnende binnenstad spint er garen bij. Het aantal ritten met de OV-fiets is in een paar jaar tijd explosief gestegen.
Marcel van Lieshout redactie vk
dinsdag 19 januari 2016 om 03:00
Een huurlocatie van de OV-Fiets bij het Amstel Station in Amsterdam. Er zijn inmiddels 278 verhuurlocaties en in 2015 werden er in totaal 1,9 miljoen ritjes gemaakt met de fietsen.
Een huurlocatie van de OV-Fiets bij het Amstel Station in Amsterdam. Er zijn inmiddels 278 verhuurlocaties en in 2015 werden er in totaal 1,9 miljoen ritjes gemaakt met de fietsen. Julius Schrank

Amsterdam

De OV-fiets van de NS doet het zo goed – vorig jaar een recordaantal van bijna 1,9 miljoen betaalde ritten – dat andere partijen, uit zowel overheid als bedrijfsleven, net zulke deelfietssystemen willen opzetten.

Op initiatief van de Partij voor de Dieren (PvdD) werkt Rotterdam aan het opzetten van een deelfietssysteem bij de belangrijkste toeristische attracties van de stad. Toeristen moeten straks voor een bescheiden bedrag, en het eerste halfuur zelfs gratis, een fiets uit het rek kunnen pakken om van pakweg de Euromast naar de Markthal te fietsen.

‘We hebben het imago een autostad te zijn, met snelwegen in het centrum’, zegt initiatiefnemer Jeroen van der Lee van de PvdD. ‘We moeten bezoekers verleiden de fiets te pakken. Ook onze bewoners kunnen er natuurlijk gebruik van maken.’

In Eindhoven begon deze maand het deelfietssysteem Hopperpoint. Dat richt zich op zakelijke reizigers die bij hun hotel een fiets kunnen pakken om naar een bedrijventerrein te gaan dat lastig met het openbaar vervoer te bereiken is. Met een provinciale startsubsidie van 800.000 euro doet Hopperpoint volgende maand ook in Tilburg zijn intrede.

‘Wij zijn het eerste, volledig geautomatiseerde deelfietssysteem van Nederland’, prijst Coen Vermeulen van Hopperpoint zichzelf aan. Via een app op de telefoon kan de gebruiker bij een stalling een fiets betalen en ontgrendelen en kan die fiets, anders dan de OV-fiets van de NS, zonder extra kosten bij een andere locatie worden achtergelaten.

Om het goede voorbeeld te geven worden ambtenaren van de gemeenten Eindhoven en Tilburg gestimuleerd gebruik te maken van Hopperpoint. ‘Vormen van duurzame mobiliteit moeten we ondersteunen’, zegt een woordvoerster van de provincie Noord-Brabant over de betrokkenheid bij dit initiatief. Zij verwacht dat Hopperpoint ook in andere Brabantse steden wordt geïntroduceerd.

Het wemelt in Nederland van de bedrijven die brood zien in de verhuur van fietsen. Maar niets haalt het bij het succes van OV-fiets. Sinds het spoorbedrijf de exploitatie van het OV-fiets­systeem op zich heeft genomen is het aantal ritten explosief gestegen. Van 670.000 ritten in 2009 naar bijna drie keer zoveel in 2015.

duizend erbij

Dat succes maakt dat de NS de vloot aan OV-fietsen dit voorjaar gaat uitbreiden met ten minste duizend fietsen. Ook het aantal verhuurlocaties (nu 278) wordt opgevoerd. De OV-fiets ­(3,35 euro per dag, ook te huren per abonnement) blijkt zo gewild dat reizigers sinds kort via de NS Reisplanner kunnen checken of er nog wel een fiets beschikbaar is.

De blauw-gele leenfiets is inmiddels in veel steden niet meer uit het straatbeeld weg te denken. In twee derde van het aantal ritten wordt de fiets gebruikt voor een stedentrip of familiebezoek. Een derde van de ritten wordt gemaakt om van het station naar werk of school te komen.

Volgens Coen Vermeulen van Hopperpoint, verbonden aan een bureau dat gespecialiseerd is in mobiliteitsvraagstukken, zijn veel gemeenten doende deelfietssystemen op te zetten. ‘Net als met de auto’s verschuift de vraag steeds meer van bezit naar delen en beschikbaarheid. Alle gemeenten willen duurzaam vervoer stimuleren. Ze hebben er immers ook economisch belang bij. Bezoekers die een stad fietsend doorkruisen, geven meer uit, blijkt uit onderzoek.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Het is niet per se moeilijk om zonder makelaar een huis te kopen of verkopen, zegt Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis.

Zonder makelaar een huis (ver)kopen: hoe doe je dat? 'Een makelaar is geen tovenaar'

Een huis kopen of verkopen zonder makelaar scheelt kosten. Maar het vraagt ook meer van kopers en verkopers. Hoe pak je dat aan en waar moet je op letten?

Algemeen directeur en medeoprichter van Roetz Tiemen ter Hoeven in de werkplaats in Amsterdam-Noord waar de sociale onderneming op duurzame wijze fietsen een tweede leven biedt.

Roetz bouwt hippe nieuwe fietsen door onderdelen te 'oogsten' van wegroestende wrakken

Waar veel oude of kapotte fietsen een lot op de schroothoop beschoren is, krijgen deze bij Roetz een nieuw leven. Zo repareert de sociale onderneming onder andere ov-fietsen van NS, met ‘geoogste’ onderdelen uit andere rijwielen.

Tjerk 't Lam en zijn vrouw Lydia in Plus-filiaal Bieshof in Dordrecht. Aanstaande maandag krijgt de winkel een nieuwe eigenaar. Zonder koopzondag ziet de ondernemer geen perspectief op lange termijn.

Tjerk stopt met zijn supermarkt, omdat hij niet op zondag open wil. 'Alles jaagt steeds meer door'

De christelijke ondernemer Tjerk ‘t Lam uit Dordrecht ziet geen toekomst meer voor zijn supermarkt zonder open te gaan op koopzondagen. Daarom stopt hij. Principieel was dat geen lastig besluit, zegt hij, maar emotioneel wel.

Gedupeerden met protestborden demonstreren op het terrein van verzekeraar Achmea. ‘Terugkijkend had klanten niet zo veel leed toegebracht mogen worden.’

De woekerpolis was het grootste financiële schandaal ooit. Kan zoiets weer gebeuren?

Met de laatste grote schikkingen in zicht, loopt de woekerpolisaffaire na dertig jaar ten einde. Hoe kon het ‘grootste financiële schandaal uit de Nederlandse geschiedenis’ zo ontsporen? En kan het weer gebeuren?

De architecten van Bureau B+B houden zich bezig met stedenbouw en landschapsarchitectuur.

Het Nederlandse landschap vraagt veel: duurzaam, klimaatbestendig én natuurinclusief

In een land dat worstelt met ruimtegebrek en klimaatverandering zijn de uitdagingen voor landschapsarchitecten veel complexer geworden. Bureau B+B legt de lat extra hoog. 'Als het werk af is, is het nog niet af.'

Bedrijfsterrein van chipmachinefabrikant ASML in Veldhoven.

Kabinet probeert uit alle macht de chipindustrie in Nederland te houden

Het demissionaire kabinet loopt zich het vuur uit de sloffen om de Nederlandse chipindustrie comfort te bieden. ASMI, NXP en paradepaard ASML dreigen namelijk hun koffers te pakken.