Consument grijpt vaker naar enkel aanbiedingen
Om de concurrentie bij te houden stapelen supermarkten en drogisterijen steeds vaker aanbieding op aanbieding. Supermarkten halen inmiddels 20 procent van de omzet uit acties, bij drogisterijen komt zelfs ruim 40 procent van de omzet van stuntproducten, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IRI.
Amsterdam
Dat betekent dat consumenten de niet-afgeprijsde producten steeds vaker links laten liggen; ze nemen enkel actieproducten mee naar huis, met alle gevolgen voor de winstmarges van winkels van dien. Niet eerder was het aandeel van stuntproducten zo hoog in de omzetcijfers. ‘Supermarkten en drogisterijen hebben hun klanten zo opgevoed dat ze alleen nog voor de aanbiedingen gaan’, zegt onderzoeker Joop Holla van marktonderzoeker GfK.
Luiers, wasmiddel, bier of deodorant. Het is altijd wel ergens in de aanbieding. En steeds meer supermarkten komen nu met weekendaanbiedingen, om zo de wagentjes voor de weekboodschap zoveel mogelijk te vullen. Drogisterijen stunten er nog meer op los. De winkels staa..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .