Luister naar

Luiheid dreigt bij verduurzamers

Nieuws
Nieuwe plannen van branche­organisaties om verpakkingen duurzamer te maken, zijn opvallend vrijblijvend. Volgens de Algemene Rekenkamer ligt luiheid op de loer, maar geheel ambitieloos zijn de plannen nu ook weer niet.
Gerard Reijn redactie vk
dinsdag 21 mei 2019 om 03:00
Vooral webshops gebruiken vaak veel te grote dozen, en vullen de rest met lucht in plastic of papier.
Vooral webshops gebruiken vaak veel te grote dozen, en vullen de rest met lucht in plastic of papier. anp / Bas Czerwinski

Amsterdam

Zeventien brancheorganisaties hebben vorige week driejarenplannen gepubliceerd over hoe ze hun verpakkingen minder milieuonvriendelijk willen maken. Die plannenmakerij is ooit begonnen met de Raamovereenkomst Verpakkingen, een overeenkomst tussen overheid en bedrijfsleven, maar inmiddels is het plancircus een eigen leven gaan leiden: de voornaamste doelen die ooit in die Raamovereenkomst werden gesteld, zijn al lang gehaald.

Wat overblijft is een merkwaardig geheel van niet-verplichte planvorming zonder concrete afdwingbare doelen. Er zijn geen eisen aan de plannen gesteld, er is geen overkoepelend doel anders dan: duurzamer graag, en als de doelen niet gehaald worden, is dat hooguit jammer. Wat er in de afgelopen periode van drie jaar is bereikt, is in sommige sectoren wel onderzocht, in andere niet.

Ondanks deze merkwaardige vrijblijvendheid vindt Chris Bruijnes, directeur van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV), dat de procedure coördineert en stimuleert, het een waardevolle planvorming. ‘Ik verwacht dat fundamenteel nadenken over verpakkingen meer resultaat zal opleveren dan het stellen van kwantitatieve doelen.’ Het KIDV wordt geheel door het bedrijfsleven betaald.

De Algemene Rekenkamer lijkt er anders over te denken. In een toevallig op dezelfde dag verschenen rapport over de prestaties van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, wijst de Rekenkamer erop dat er geen enkele aanzet is de doelen voor plastic-recycling te verhogen. De Rekenkamer vreest dat er luiheid gaat optreden. Bovendien is het maar zeer de vraag of Nederland, hoewel de oude doelen met twee vingers in de neus zijn gehaald, ook in staat is zijn doel voor 2050 te halen: een honderd procent circulaire economie. Dat zou onder meer betekenen dat er geen plastic meer uit fossiele brandstoffen wordt gemaakt.

Niet dat er helemaal geen ambitie is te vinden. Zo willen de bedrijfstakken die het meeste plastic verpakkingsmateriaal produceren, de supermarkten en de groente- en fruitsector, in 2025 20 tot 25 procent minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Verder zijn er in de sectorplannen wat aardige ideetjes te vinden.

verpakte lucht

Vooral webshops hebben dit probleem: ze versturen vaak vooral lucht naar hun klanten. Ze gebruiken vaak veel te grote dozen, en vullen de rest met lucht in plastic of papier. De dozen gaan bovendien maar één keer mee.

Thuiswinkel.org, de organisatie van webshops, heeft een paar oplossingen in de pijplijn. Een is de vinding RePack. Deze verpakking kan na gebruik kosteloos worden teruggestuurd naar de afzender, sterker nog: terugsturen levert een tegoedbon(netje) op. Een andere oplossing is ontwikkeld door PostNL: een flexibele zak die om het te vervoeren product heen sluit. Aan de deur kan de klant zijn aankoop uit die zak halen, en de bezorger neemt de lege zak weer mee. Zo wordt minder lucht vervoerd, zonder er extra kilometers voor te hoeven rijden.

Een verpakking van plasticfolie is wel te recyclen, maar veel moeilijker als de etiketsticker met productinformatie van papier is. De groente- en fruitbranche wil papieren etiketten op papier, plastic etiketten op plastic.

Voor het transport van zijn spullen wil de sector meer werken met opvouwbare plastic kratten in plaats van kartonnen dozen. Maar dat is een lastige operatie. Drie jaar geleden al kondigde de sector trots aan dat de bananendoos mogelijk zijn langste tijd gehad had: er zou onderzoek komen om die doos te vervangen door opklapbare plastic kratten. Maar nu, drie jaar later, moet de sector bekennen nog altijd niet te weten of dit wel een haalbare kaart is. Tot opluchting bij honderden verhuizenden: de bananendoos is nog steeds populair om boedels in te verkassen.

hangertje

In de modeketen moet het hangertje eraan geloven. Vaak is dat een kunststof wegwerpding, dat soms aan de klant wordt meegegeven. De bedrijfstak heeft zich voorgenomen het wegwerphangertje in de winkel af te schaffen, en al helemaal niet meer mee te geven aan de klant.

De voedingsmiddelenindustrie heeft een paar mooie plannen voor de komende periode: stoppen met polystyreen (piepschuim), stoppen met verschillende materialen in één verpakking (zoals plastic vensters in kartonnen doosjes), en de zwarte plastic bakjes, die vanwege hun zwartheid op dit moment een vrijwel onoplosbaar probleem zijn voor de sorteerinstallaties die afval scheiden, worden alsnog sorteerbaar gemaakt. Prachtige plannen, maar de einddatum in het plan is niet 2022, zoals je van een driejarenplan zou verwachten, maar 2025. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.

Werkoverleg bij Hospi Housing, waar ze werken met kunstmatige intelligentie. Tweede van links oprichter Joost Bokker, uiterst links Vera Harsnyi, midden Pavla Shvetcova en uiterst rechts Flavia Gkioka.

AI-medewerker 'Sarah' doet nu zelfstandig de socials: 'Dit is wel een beetje creepy'

Ruim een jaar na de introductie van ChatGPT is AI niet meer weg te denken van de Nederlandse werkvloer. Inmiddels bestaat er zelfs een autonome AI-werknemer: Sarah.

Directeur Pieter Cnossen vakorganisatie CGMV wil het ledenverlies ombuigen naar ledengroei.

Vakorganisatie richt zich op christelijke goede doelen: 'Medewerkers werken soms onder minimumloon'

De christelijke vakorganisatie CGMV gaat zich op een nieuwe doelgroep richten: christelijke organisaties zonder winstoogmerk. ‘Daar heerst veel bevlogenheid, maar voor werknemers wordt vaak niet goed gezorgd.’

De goudprijs breekt record na record

De goudprijs slaat op hol, maar waar komt die goudkoorts opeens vandaan?

De goudprijs breekt record na record, en dat is niet per se vrolijk nieuws. Goud geldt namelijk als verkapte verzekeringspolis tegen oorlogen, crises en ander onheil. Vier redenen waarom mensen plotseling goudstaven hamsteren.

Een ov-bus van Van Hool. De Vlaamse vervoerder De Lijn koos onlangs voor goedkopere bussen uit China.

Familievete en 'typisch Belgisch probleem' zetten streep door 2.400 banen Vlaamse bussenbouwer

Het Vlaamse dorp Koningshooikt draait al 77 jaar om de busfabriek Van Hool, die mede door een ruzie tussen de erfgenamen van de oprichter in financiële nood verkeert. Een faillissement lijkt onafwendbaar.

Autospotters op de Brink in Laren. Samen met Bloemendaal en Heemstede is Laren de gemeente waar rijke inwoners het vaakst een eenzijdige leefwereld hebben, en dus vooral andere rijken ontmoeten.

Arm en rijk leven ontmoeten elkaar steeds minder. Behalve op de Biblebelt. 'Daar zijn contacten minst eenzijdig'

Arm en rijk in Nederland komen elkaar steeds minder tegen, stelt het SCP. Dat verkleint de kansen van de laagste inkomens en vergroot de vooroordelen over en weer. Opvallend genoeg speelt dat op de Biblebelt minder.