Dit bedrijf gaat uit principe dicht op Black Friday. ‘Marketingstunt? Ik weet wel goedkopere’

Interview
Op is op, sla nu je slag: op Black Friday worden consumenten gelokt met hoge kortingen en de beste deals. Maar niet iedere winkel doet hier aan mee, en dat geluid tegen de ‘kooppsychose’ klinkt steeds luider. ‘Denk eens na of je het écht nodig hebt.’
Gershon Osnabrugge
vrijdag 25 november 2022 om 02:30 aangepast 08:51
Hans Geels: 'Ik ben optimistisch, we hebben de tijdgeest mee'
Hans Geels: 'Ik ben optimistisch, we hebben de tijdgeest mee' beeld Dille & Kamille

‘Ons bedrijf is opgericht als alternatief tegen de wegwerpmaatschappij’, zegt Hans Geels, directeur van Dille & Kamille, een winkelketen voor huis-, tuin- en keukenspullen.

Geels verzet zich tegen de ‘collectieve koopwoede’ die door Black Friday ontstaat. In 2017, toen de Amerikaanse traditie in Nederland steeds meer voeten aan de grond kreeg, voelde zijn bedrijf zich genoodzaakt om mee te doen met het aanbieden van korting. ‘Maar dat ging tegen ons dna in’, legt hij uit.

Het bedrijf sloot zich het jaar erop aan bij Green Friday, de duurzame tegenhanger van Black Friday. Voor elke transactie werd er een bedrag in een potje gestopt, het geld werd uitgegeven aan het planten van bomen. Maar omdat dit volgens Geels ‘toch niet het..

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Shell boekt recordwinst van 40 miljard dollar, en weer steekt een storm van verontwaardiging op

Wie dacht dat Shell onder de nieuwe topman Sawan zou veranderen van een fossiele moloch naar een viooltjesfris energieconcern, kwam donderdag bedrogen uit. Onder de Libanees-Canadese Sawan is het business as usual, zeker waar het de winst betreft.

Afbeelding

Ergste prijsstijgingen lijken voorbij, maar waarom blijven de voedselprijzen stijgen?

Met een inflatiecijfer van 7,6 procent in januari lijken de ergste prijsstijgingen achter de rug. Hoe kan het dat de voedselprijzen blijven stijgen? En worden boodschappen ooit weer goedkoper?

Afbeelding

TNO: 'Voor huishoudens blijven zonnepanelen komende jaren een zeer aantrekkelijke investering'

TNO-onderzoeker Frits Verheij denkt dat de vrees dat het in de toekomst voor particulieren niet meer aantrekkelijk is om zonnepanelen aan te schaffen, niet helemaal terecht is. ‘Zonnepanelen zijn hoe dan ook een goede investering.’

Afbeelding

Philips schrapt 1100 banen in Nederland

Philips schrapt dit jaar wereldwijd 3000 banen, waarvan 1100 in Nederland. Ongeveer twee derde ervan verdwijnt in de regio Eindhoven en Best. De rest van de posities wordt geschrapt op het hoofdkantoor in Amsterdam, maakte het bedrijf maandag bekend.

Afbeelding

Met computers in de autonome kas kan de kweker duurzaam voedsel produceren

Met innovaties als schermdoeken, klimaatcomputers en plukrobots helpt technologiebedrijf Ridder boeren en tuinders bij de energietransitie. ‘Nederland is wereldwijd koploper in de tuinbouw, daar mogen we trots op zijn.’

Afbeelding

Bianca werkt in de daklozeninloop: 'Uit boosheid gaat er weleens een bakje soep tegen de muur'

Bianca Koster (36) is locatiehoofd bij een daklozeninloop van De Regenboog Groep in Amsterdam. 'Ik kan mensen geen huizen beloven, maar soms is een paar droge sokken al fijn.'