Luister naar

Zo onderhandel je als zzp’er over je tarief: ‘Focus op je kwaliteiten en de waarde die jij biedt’

Achtergrond
Wie als zzp’er niet regelmatig zijn of haar tarief verhoogt, gaat – door de inflatie – steeds minder verdienen. Het is dus belangrijk om je opdrachtgevers te overtuigen dat ze meer moeten betalen voor je diensten. Maar hoe?
Yasmine Esser
vrijdag 18 november 2022 om 10:00
beeld iStock

Werknemers hebben vakbonden die over de salarissen in conclaaf gaan. Maar de miljoen zzp’ers die Nederland volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) telt, moeten zelf onderhandelen over hun tarieven. Veel zelfstandigen durven dat niet, omdat ze lijden aan het ‘voor jou tien anderen-syndroom’. 

Gevolg: een kwart van de zelfstandigen is ontevreden over het inkomen, blijkt uit de Zelfstandigen Enquête Arbeid 2021, van TNO en het CBS. Logisch ook, want de kans is groot dat ze achterblijven in inkomen ten opzichte van mensen in vaste dienst, die automatisch stapjes op de loonladder zetten.

Vier tips om opdrachtgevers te overtuigen.

1. Bespreek regelmatig de samenwerking

Wie een hoger tarief wil, kan dat het beste eerst aan nieuwe klanten vragen. Die weten immers niet beter, meent Suzanne van Duijn, ondernemerscoach en schrijver van De route naar €100.000 per jaar. ‘Als nieuwe opdrachtgevers akkoord gaan, weet je dat het een schappelijk bedrag is wat je vraagt.’

Kondig bij huidige klanten aan dat je het over de samenwerking wilt hebben. Als ondernemer kun je op elk moment besluiten je prijzen te verhogen, maar januari is een logisch moment, meent Merel van der Wouden, die vrouwen met haar bedrijf helpt te onderhandelen.

‘Ik adviseer altijd om het communicatiemiddel te gebruiken wat je normaal ook gebruikt’, zegt ze. ‘Dus bel als je dat altijd doet, of mail als dat is hoe jullie samenwerken.’ Benoem als eerste wat er goed gaat. En informeer hoe de opdrachtgever de samenwerking vindt gaan. Daarna kun je het tarief ter sprake brengen, adviseert ze.

Veel mensen vinden het eng om over geld te praten of worden onzeker – doe je je werk wel écht zo goed dat je meer waard bent? 

Maar dat is nergens voor nodig, meent Van Duijn. ‘Als je al jarenlang samenwerkt en ze hebben het nooit stopgezet, dan doe je iets goed.’

2. Gebruik slimme argumenten

Zeg niet dat je een huis wilt kopen of vaker op vakantie wilt. Dat is niet het probleem van je opdrachtgever. Focus liever op jouw kwaliteiten en de waarde die jij een klant biedt. De hoge inflatie kun je wél noemen, veel werknemers worden immers ook jaarlijks gecompenseerd voor de stijgende prijzen.

Van der Wouden: ‘Een onderhandeling staat of valt bij een goede onderbouwing. Zeg bijvoorbeeld dat je het komende jaar je prijzen verhoogt, omdat je meer ervaring hebt opgedaan of een opleiding hebt afgerond. Ook als je bijvoorbeeld een boek hebt geschreven of vaak wordt geïnterviewd, gaat jouw marktwaarde omhoog.’

Benadruk het resultaat van jouw dienst of product, daar gaat het de klant uiteindelijk om. Van Duijn geeft een voorbeeld: ‘Als je als pr-adviseur beter wordt in het schrijven van persberichten, bereik je meer media en ben je dus waardevoller voor je klant. Dat is een goede reden om meer te vragen.’

Van der Wouden tipt om voor bestaande klanten een overgangsperiode te hanteren. Zeg bijvoorbeeld tegen huidige klanten dat je voor nieuwe klanten het tarief vanaf 1 januari verhoogt, maar dat bestaande opdrachtgevers nog drie maanden kunnen profiteren van het huidige tarief. ‘Dit vergroot de kans dat er positief gereageerd wordt op je prijsverhoging.’

3. Wees creatief

Kom met een tegenbod als de ander nee zegt. Ook als een opdrachtgever zegt dat ze iedere freelancer hetzelfde betalen, omdat ze nou eenmaal werken met vaste tarieven, is het mogelijk om te onderhandelen, menen Van der Wouden en Van Duijn. Wees in zo’n geval creatief. Als het uurtarief niet omhoog kan, vraag dan of je meer uren mag factureren. Of – als je met een dagtarief werkt – spreek af dat je in het vervolg nog maar vijf uur paraat staat in plaats van acht.

Nog beter is om te stoppen met het rekenen van een uurtarief, omdat het daarmee in je eigen nadeel is als je sneller wordt in je werk. Kies liever voor vaste prijzen per dienst, dus per afgeleverde website als webdesigner of aangelegde tuin als hovenier.

4. Wees niet bang om afscheid te nemen

Als je ja blijft zeggen tegen minder goed betaalde klussen, heb je geen ruimte voor nieuwe opdrachten met hogere prijzen. ‘Natuurlijk zijn er altijd mensen die je te duur vinden. Maar vraag jezelf dan niet af of je het juiste tarief hanteert, maar of je de juiste klanten hebt. Voor elk tarief is een klant te vinden’, zegt Van Duijn.

‘Nu, met de krappe arbeidsmarkt, is het wel het ideale moment om meer te vragen. Inmiddels huur ik zelf mensen in voor mijn bedrijf en ontdek ik hoeveel werk het is om nieuwe mensen te zoeken en in te werken. Daar heb ik helemaal geen zin in. Ik geef de mensen met wie ik al werk, daarom liever wat extra.’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Zo onderhandel je als zzp’er over je tarief: ‘Focus op je kwaliteiten en de waarde die jij biedt’

Wie als zzp’er niet regelmatig zijn of haar tarief verhoogt, gaat - door de inflatie - steeds minder verdienen. Het is belangrijk om je opdrachtgevers te overtuigen dat ze meer moeten betalen voor je diensten. Maar hoe?

Afbeelding

Wie vastloopt in zijn baan, komt maar moeilijk vrij. ‘Mensen schamen zich’

Een op de vijf werknemers voelt zich opgesloten in zijn of haar baan en lukt het niet daar snel verandering in brengen. ‘Het is een taboe om over te praten’, vertelt onderzoeker Merel Feenstra-Verschure.

Afbeelding

30 uur werken als nieuwe standaard: ‘Jongeren vinden dat er meer in het leven is dan geld verdienen’

Terwijl werkgevers schreeuwen om personeel, pleit CNV voor een 30-urige werkweek. Aan de cao-tafel is de hoge inflatie nu een groter thema, erkent voorzitter Piet Fortuin: ‘Maar dit is wel het moment om anders te gaan denken over werk.’

Afbeelding

Terwijl de ene crisis de andere opvolgt, maakt dit techbedrijf handige uitvindingen

Techbedrijf Demcon begon ooit met een boter-kaas-en-eieren-spelende robotaap, maar vindt nu producten uit die van pas komen bij crises. Zoals beademingsapparaten in de pandemie, en nu ‘ondersteunende’ middelen voor in de oorlog.

Afbeelding

ICT’ers zijn moeilijk te vinden

Van alle ICT-vacatures in 2021 is 63 procent moeilijk vervulbaar. Sollicitanten hebben onvoldoende werkervaring of niet de juiste vakkennis, zeggen werkgevers.

Afbeelding

Het inzetten van robots dreigt te zorgen voor banenverlies

Aan de Amerikaanse oostkust is de robotisering ver doorgedrongen: productiewerk is daar vrijwel helemaal overgenomen door robots. Er is weinig bekend over de impact op dit moment in Nederland.