Winkels dicht in december: ‘een heel groot drama'

Emmen
‘Het is een heel groot drama’, zegt Corné Derksen van modewinkel Derksen en Derksen over de lockdown. Het was voor hem al maanden een schrikbeeld dat zijn filialen in Emmen, Zwolle en Groningen dicht moesten. ‘Nu gebeurt het in december. Een slechter scenario kon ik niet bedenken.’
December is traditioneel een goede maand waarin hij ‘15 tot 20 procent’ van zijn jaaromzet binnenhaalt. ‘Mensen zijn dan vrij en geven veel geld uit. Nu moet je van de een op andere dag dicht.’ De ondernemer vindt het op dit moment moeilijk te zeggen wat de lockdown voor zijn modewinkels gaat betekenen. ‘Dit is een nieuwe situatie waar we eigenlijk geen grip op hebben.’
Retaildeskundige Henk Hofstede van ABN Amro verwacht dat met name modewinkels de pijn van de lockdown gaan voelen. Zij hadden ook al last van de eerste lockdown in maart. ‘Deze winkels zijn erg afhankelijk van winkelend publiek dat voorbij loopt. En voor de meeste consumenten is kleding geen primair product. Zeker wanneer winkeliers geen webshop hebben, wordt het lastig. De sluiting van de horeca in oktober heeft een dagje winkelen al minder aantrekkelijk gemaakt.’
Het is volgens hem ‘niet ondenkbaar’ dat het missen van de omzet in feestmaand december de genadeklap voor sommige schoenen- en modewinkels zal zijn. ‘Hoeveel dat er zijn, durf ik niet te voorspellen.’ Financiële steun van het kabinet zal helpen, zegt de econoom van ABN Amro. ‘Maar daar moet wel wat bij. Ook het voorstel van winkeliers om het mogelijk te maken dat klanten producten op een veilige manier kunnen afhalen, zou het kabinet op zijn minst moeten onderzoeken.’
Tuincentra, bouwmarkten en elektronicazaken zullen de lockdown beter doorkomen, zegt de retaildeskundige. ‘Zij moeten nu ook dicht, maar hebben tot nu toe een heel goed jaar gehad. Omdat veel Nederlanders thuis moesten werken en niet op vakantie gingen, hebben mensen het thuis gezellig gemaakt. En anders dan de modewinkels die trendgevoelige producten verkopen, kunnen bijvoorbeeld tuincentra de kerstspullen nog bewaren voor volgend jaar.’
Absolute winnaars van de lockdown zijn naast tuincentra, bouwmarkten en elektronicazaken de supermarkten, versspeciaalzaken en webshops als bol.com en Zalando, aldus Hofstede. ‘Supermarkten en speciaalzaken hebben door de sluiting van de horeca week-in-week-uit kerstomzetten gehaald. Bestellingen via internet lagen tot en met oktober bijna 40 procent hoger dan vorig jaar. En dan moeten de feestdagen nog komen.’
solidariteit
Voorzitter Jacco Vonhof van MKB Nederland riep ondernemers maandagavond op tot solidariteit. Een grote keten als Albert Heijn moet bijvoorbeeld geen omzet afsnoepen van winkels die nu gesloten zijn, vindt hij. Bijvoorbeeld door nu ook kerstverlichting te gaan verkopen.
Modeondernemer Derksen zegt dat hij na de sluiting van de horeca niet heeft geadverteerd met de tekst dat consumenten in zijn winkels koffie kunnen krijgen. ‘Dat is het meest achterbakse wat je kunt doen.' Tegelijk is hij sceptisch over de roep om solidariteit.
‘Uiteindelijk denkt iedereen aan zijn eigen portemonnee. Het moet natuurlijk ook maar kunnen dat je niet hoeft te stunten met je prijzen.' Hij vreest dat supermarktketens ook spullen gaan verkopen die klanten eerst elders kochten. ‘Je hebt ook te maken met fabrikanten die plotseling hun voorraden kwijt willen. Die zullen ook partijen aan Albert Heijn aanbieden.'
kortingen
Hofstede van ABN Amro adviseert winkels die nu dicht zijn, te proberen hun producten via internet alsnog te verkopen en bijvoorbeeld via sociale media actief contact te zoeken met hun klanten om producten per post te versturen of te bezorgen. ‘Doen ze dat niet, dan lopen ze het risico hun spullen na de lockdown in januari goedkoop weg te moeten doen. Want dan worden veel overtollige voorraden tegelijk aangeboden en hebben ondernemers geld nodig voor hun voorjaarscollectie. Dan regent het kortingen en ga je er als winkelier niet veel meer op verdienen.’
Modeondernemer Derksen zegt alles op alles te zetten om te voorkomen dat hij blijft zitten met onverkochte voorraden. ‘We gaan online kleding verkopen en mensen bellen om te vragen of we nog iets voor ze kunnen doen. Zo proberen we ons hoofd boven water te houden. Dat is het enige wat je kunt doen.’ <