Hogere prijs door euro zit 'tussen de oren'

TILBURG - ,,Aan het eind van de dag weet ik niet waar mijn geld gebleven is. Met die euro is alles enorm duurder geworden'', zegt een winkelende moeder bij de Albert Heijn.

,,Onzin'', zegt Fred van Raaij, hoogleraar economische psychologie aan de Katholieke Universiteit Brabant (KUB). ,,De prijzen zijn de eerste maanden zelfs minder gestegen dan vorig jaar. Prijsverhoging? Tussen de oren, maar niet in de winkel.'' ,,Ik heb het gevoel dat de prijzen in de laatste maanden omhoog zijn geschoten'', zegt de winkelende dame. Haar volle winkelwagentje bij de supermarkt spreekt boekdelen: deze mevrouw koopt er geen broodje minder om. Maar toch: ,,Vroeger ging ik zo nu en dan naar de Aldi, tegenwoordig om de dag. Maar dan nog weet ik aan het einde van de dag soms …
Dit is 10% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?