Voor Rubens geen Oranje boven

Een overzicht van een van de museumzalen in de Hermitage Amsterdam. |beeld Hermitage Amsterdam Cultuur
Een overzicht van een van de museumzalen in de Hermitage Amsterdam. |beeld Hermitage Amsterdam

Bij het zien van de affiche waarop de tentoonstelling Rubens, Van Dyck en Jordaens wordt aangekondigd, is voor iedereen meteen duidelijk dat Rubens een geniale schilder geweest moet zijn. Overal hangen de uitvergrote versies van de Venus en Adonis die hij met een soepele penseel geschilderd heeft.

Een verliefde Venus klampt zich vast aan een knappe Adonis. Alles is rond aan de Vlaamse Venus en ook Adonis zit goed in zijn vel. Een dergelijke erotische voorstelling was in die tijd in de Noordelijke Nederlanden ongekend. Rubens moet indertijd een verpletterende indruk gemaakt hebben op zijn Hollandse vakbroeders. Gedurende zes maanden zal het werk van Peter Paul Rubens en zijn Antwerpse schilders-vrienden in de Hermitage aan de Amstel te zien zijn. Aan de andere kant van de Amstel staat een bronzen Rembrandt op het plein dat naar hem genoemd is. Rubens tegenover Rembrandt. Dat lijkt …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?