Van het Brabantse donker naar het Japanse licht

Onverwachte avondbui op de Grote brug bij Atake, Utagawa Hiroshige (1857). Cultuur
Onverwachte avondbui op de Grote brug bij Atake, Utagawa Hiroshige (1857). | beeld van gogh museum
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

‘Met Van Gogh & Japan leren we door de Japanse bril te kijken die Vincent van Gogh als het ware ophad.’ Met deze woorden opent de trotse museumdirecteur Axel Rüger de tentoonstelling.

Twee uur later is het vooral de Vincent-blik die mij geraakt heeft en is het beeld dat ik had over de getormenteerde kunstenaar weer een stukje gekanteld. Wat een werklust en ambitie. Wat een enthousiasme voor die nieuwe Japanse kunst met die ‘klare lijn’. De kennismaking met Japanse kunst maakte Van Goghs palet vrolijker, kleurrijker en stuwde zijn productie op tot grote hoogte. ‘Wat maakt de verstandhouding tussen Van Gogh en Japan zo bijzonder?’ vraagt Rüger zich af, om later zelf het antwoord te geven: ‘Ik denk dat het een intuïtieve connectie is, ee …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?