Tussen de schuifdeuren en de Dom

Elly Witvliet (rechts). |beeld FOM / Remke Spijkers Cultuur
Elly Witvliet (rechts). |beeld FOM / Remke Spijkers

Gotische kerken en kathedralen, ze zijn prachtig en indrukwekkend, maar de akoestiek is soms een ramp. Die galm! Ze zijn het meest geschikt voor muziek uit hun eigen tijd: gregoriaanse chant en niet al te ingewikkelde, heldere polyfonie. Komen er uitbundige versieringen bij, en helemaal met koor en orkest, dan gaan de klanken onbeheersbaar zwemmen.

'Ik wilde vroeger de Jacobikerk nooit gebruiken', zegt Jan Nuchelmans, voormalig programmeur van het Utrechtse Festival Oude Muziek. 'Ik had daar een keer Händels Messiah gehoord en dat was een ramp. Tot ik erachter kwam hoe mooi het Hilliard Ensemble of de Tallis Scholars er klonken. Ik heb altijd geprobeerd de muziek en de locatie bij elkaar te zoeken.' Akoestiek is een wetenschap. Architectuurhistorica Deborah Howard vertelt erover tijdens een 'zomerschool' op het Festival Oude Muziek. In diverse kerken in Venetië deed ze onderzoek hoe Italiaanse renaissancemuziek er klinkt. Meetappa …
Dit is 5% van het artikel.

Wil je doorlezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?