Tentoonstelling: Hoe modefotografie kunst werd

Carlotta Monterey, een actrice die Steichen ook in 1924 fotografeerde. |beeld Edward Steichen / Courtesy Condé Nast Publications Cultuur
Carlotta Monterey, een actrice die Steichen ook in 1924 fotografeerde. |beeld Edward Steichen / Courtesy Condé Nast Publications

Grote namen uit de schilderkunst noemen, is voor veel mensen niet zon probleem. Maar hoe zit dat met fotografen? Wie mogen er in de overzichten niet ontbreken? Edward Steichen (1879-1973) is er één van.

In het FOAM in Amsterdam is te zien hoe Steichen door zijn werk als mode- en portretfotograaf voor Vogue en Vanity Fair (1923-1937) vader van de huidige modefotografie werd. Het bevriezen van het moment in beeld in de negentiende eeuw, was een revolutionaire uitvinding die de wereld zou veranderen. Steichen werd geboren toen de artistieke en overige mogelijkheden van dit nieuwe medium voor het grootste deel nog ontdekt moesten worden. De discussie of fotografie het predicaat kunst (met grote K) verdiende of dat het slechts als technisch registratiemiddel functioneerde, was prangend. …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?