Tentoonstelling: De rechte lijn is goddeloos

224 Der Grosse weguit 1955 (links). De spiraalvorm is een belangrijk symbool in Hundertwassers werk. Rechts: Hundertwasser klimt als performance-kunstenaar uit een raam tijdens zijn verblijf in Japan, 1961. Hij stapt letterlijk en figuurlijk uit het kader. Hieronder: Nieuwer werk in het rek van de ansichtkaarten in de museumwinkel. Omslag: De Waldspirale in Darmstadt. |beeld Namida AG, ND en Wikimedia / Norbert Nagel(omslag) Cultuur
224 Der Grosse weguit 1955 (links). De spiraalvorm is een belangrijk symbool in Hundertwassers werk. Rechts: Hundertwasser klimt als performance-kunstenaar uit een raam tijdens zijn verblijf in Japan, 1961. Hij stapt letterlijk en figuurlijk uit het kader. Hieronder: Nieuwer werk in het rek van de ansichtkaarten in de museumwinkel. Omslag: De Waldspirale in Darmstadt. |beeld Namida AG, ND en Wikimedia / Norbert Nagel(omslag)

De Oostenrijkse kunstenaar Friedensreich Hundertwasser heeft in de voorhoede van de kunstwereld gestaan. Het Cobra Museum wil dat graag laten zien.

Overbekend zijn ze, de kleurrijke werken van Friedensreich Hundertwasser (1928-2000). In zijn latere jaren heeft hij er nog vele gemaakt. Reproducties vonden hun weg naar de klant. Hij liet de commercie toe tot zijn werk, naar eigen zeggen, uit democratische overwegingen: iedereen moest van zijn kunst kunnen genieten. Kunstcritici gingen toch van kitsch spreken. Het Cobra Museum in Amstelveen haalt op de tentoonstelling De rechte lijn is goddeloos het vroege werk van Hundertwasser naar voren. Museumdirecteur Katja Weitering spreekt van een herontdekking en herwaardering van de kunstena …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?