Tentoonstelling: De bolus is niet zo Zeeuws

Een gedekte tafel tijdens Mimoena, een joods-Marokkaans lentefeest | beeld Joods Historisch Museum / Peter Lange / Stockphoto / Shutterstock Cultuur
Een gedekte tafel tijdens Mimoena, een joods-Marokkaans lentefeest | beeld Joods Historisch Museum / Peter Lange / Stockphoto / Shutterstock

Koosjer eten, niet koken op sjabbat. Spijswetten uit de Tora bepalen de joodse eetcultuur. De diaspora bracht een nieuwe dynamiek in de joodse keuken. DeZeeuwse bolus en de bagel hebben we nu over de hele wereld.

Met de tentoonstelling Lekker joods. Een wereld op tafel laat het Joods Historisch Museum in Amsterdam zien wat de joodse keuken inhoudt en hoe die zich heeft ontwikkeld. De joodse keuken wordt bepaald door religie: volgens de spijswetten uit de Tora moet het eten koosjer (Hebreeuws voor geoorloofd) zijn. Het woord voor ongeoorloofd is treife. In Leviticus 11 en Deuteronomium 14 staan de belangrijkste spijswetten. Koosjer is bijvoorbeeld rund, schaap, hert, vis (met schubben), kip, gevogelte. Treife is onder meer: varken, zwijn, konijn, paard, schaal- en schelpdieren. Een deel van de we …
Dit is 9% van het artikel.

Wil je doorlezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?