Tentoonstelling: De afdruk van een beeldbeving

Emmaüs (1907) van Giovanni Giacometti (1868-1933,die reageerde op Rembrandts lichtbehandeling. Hijzou gekozen hebben voor een aardse lichtbron inplaats van het geheimzinnige licht dat Rembrandtuit Christus stralen liet op zijn Emmaüsportret.|beeld Nederlands Dagblad Cultuur
Emmaüs (1907) van Giovanni Giacometti (1868-1933,die reageerde op Rembrandts lichtbehandeling. Hijzou gekozen hebben voor een aardse lichtbron inplaats van het geheimzinnige licht dat Rembrandtuit Christus stralen liet op zijn Emmaüsportret.|beeld Nederlands Dagblad

Adembenemend was een tentoonstelling in 1912 in Keulen. Een eeuw later wordt dat dunnetjes overgedaan. Hilbrand Rozema ging er kijken.

In het Duits klinkt het woord adembenemend toch een tikje heftiger nog: atemberaubend. Dat vonden de bezoekers die honderd jaar geleden, in 1912, naar 650 kunstwerken kwamen kijken in Keulen. Het was, toen, het modernste van het modernste: Cézanne, Gauguin, Van Gogh, Picasso, Munch. Het conservatieve keizerrijk reageerde burgerlijk-geschokt. Men zag het in Keulen donderen. Voor de honderdste verjaardag van deze schok organiseerde het Wallraf-Richartz-Museum een reünie van een deel van die schilderijen. Die werken, toen toppunt van experiment, allemaal waagstukken, kun je anno nu haast …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?