Taaltekens 125: Goeiemoggel!

Minister Joseph Luns met zijn vrouw Lia in 1967. Hij zei ooit: ‘Och, de kinderen vragen weleens: “Moeder, wie is toch die bleke heer die hier op zondag het vlees komt snijden?” Later werd dat een reclameslogan. Cultuur
Minister Joseph Luns met zijn vrouw Lia in 1967. Hij zei ooit: ‘Och, de kinderen vragen weleens: “Moeder, wie is toch die bleke heer die hier op zondag het vlees komt snijden?” Later werd dat een reclameslogan. | beeld anp / Dick Coersen
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

‘Leuker kunnen we ’t niet maken, wel makkelijker.’ ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is.’

Zomaar een paar zinnen, die bijna iedereen kent. Het zijn voorbeelden van reclamekreten die direct associaties oproepen met de organisaties die die zinnen gebruikten. De eerste is van de Belastingdienst, de tweede van Postbus 51, een organisatie voor overheidsvoorlichting die niet meer bestaat.

Tegenwoordig wordt antialcohol­reclame gemaakt met BOB. Dat gebeurt met slogans als ‘100 % BOB, 0 % op’. Veel mensen denken dat BOB een afkorting is van Bewust Onbeschonken Bestuurder, de nuchtere man of vrouw …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?