Soms sloeg Armando zijn schildersdoeken; soms liefkoosde hij ze

Der Zaun, 1997, olieverf op doek, 100 x 150 cm Cultuur
Der Zaun, 1997, olieverf op doek, 100 x 150 cm | beeld Antoine van Kaam
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De straf- en doorgangskampen van de nazi’s die Armandos tijdens zijn Amersfoortse jeugd van dichtbij zag, vormden de basis voor zijn kunst. Schepping staat altijd naast vernietiging en het kwade tegenover het goede.

De winter heeft zijn eigen schoonheid. Om de slapende natuur niet vroegtijdig te doen ontwaken strijkt het lage zonlicht zacht over het Wassenaarse duinlandschap. Voor de ingang van museum Voorlinden staat Gestalt, het beeld dat Armando (1929-2018) in 2001 maakte. De kale troosteloosheid van de zwarte figuur past bij deze winterse omgeving. Het was aanvankelijk de bedoeling dat de overzichtstentoonstelling van het werk van Armando het komende voorjaar door de kunstenaar zelf zou worden geopend. Vanwege Armando’s overlijden in juli 2018 is de expositie vervroegd.

Armando’s beeldende kunst is …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?