Omstreden Dirk Hannema was 'van de kunst'

Grote zaal met door Dirk Hannema verzamelde kunstwerken in kasteel Het Nijenhuis in Heino/Wijhe. Cultuur
Grote zaal met door Dirk Hannema verzamelde kunstwerken in kasteel Het Nijenhuis in Heino/Wijhe. | beeld nd
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Van Dirk Hannema weten we drie dingen: hij werd al jong directeur van Museum Boijmans, was ‘fout’ in de oorlog en liet zich bedotten met een pseudo-Vermeer. Maar wie was degene áchter die snelle carrière en verkeerde keuzes? Kunsthistoricus Wessel Krul portretteert de omstreden kunstpaus in een doorwrochte biografie. Van Dirk Hannema weten we drie dingen: hij werd al jong directeur van Museum Boijmans, was ‘fout’ in de oorlog en liet zich bedotten met een pseudo-Vermeer. Maar wie was degene áchter die snelle carrière en verkeerde keuzes? Kunsthistoricus Wessel Krul portretteert de omstreden kunstpaus in een doorwrochte biografie.
‘Illusie is een zinsbegoocheling die aanhoudt, zelfs wanneer men weet dat het veronderstelde object niet echt is.’ Dit Kant-citaat noteerde Wessel Krul voor in zijn biografie over de omstreden kunstverzamelaar Dirk Hannema. De omvangrijke klus was een opdracht van twee Hannema-gerelateerde musea, Boijmans van Beuningen en De Fundatie. Half oktober verscheen het resultaat: Hannema, museum­directeur. Over kunst en illusie. Een lijvig boek, 635 bladzijden bedrukt in een vrij kleine letter. En toch, sla je het zomaar open, dan leg je het niet zomaar weg. Hoe zwaar het ook in de hand ligt, de tekst …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?