Natuurlijke leiders met torenhoge egos

Ondernemen is in. Een eigen bedrijf is voor velen een ideaal en tegen succesvolle on­der­ne­mers wordt opgekeken. Wie het vak wil leren, kan bij honderden boeken terecht. Wat op­valt, is dat maar heel weinig managementliteratuur historisch gericht is. Zouden uit de levens van grote ondernemers geen lessen te trekken zijn? Voor­beel­den zijn Anton Jurgens (1867-1945), en Frits Fentener van Vlissingen (1882-1962).
Anton Jurgens werd in het Brabantse Oss geboren, in een familie die zich al generatieslang met de boterhandel bezighield. Rond 1870 werd ook de margarineproductie ter hand genomen. In 1888 kwam Anton in de firma. Hij overschaduwde al snel zijn broers en neven en werd de centrale figuur. Zijn expansie richtte zich eerst op Duitsland, waar de groeiende bevolking een goede markt voor kunstboter schiep. Zijn gro­te concurrent was het Van den Bergh-concern, dat een sterke positie had op de Engelse markt. Rusteloos zocht Anton Jurgens naar dominantie. Als strategisch denkend ondernemer gin …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?