Museum is succesvol als tentoonstellingsfabriek of dagattractie

Cultuur
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Hoe ben je als museum succesvol? Daarvoor zijn twee mogelijkheden: je zorgt voor een grote stroom blockbusters, tentoonstellingen die veel publiek trekken; of je zorgt voor aantrekkelijke dagattracties voor een groot publiek.

Amsterdam

Dat concludeert merkenonderzoeker Hendrik Beerda in het Cultuursector Merkenonderzoek dat hij elk jaar uitvoert. Veel musea hebben de afgelopen jaren hun bezoekersaantal fors zien groeien na een drastische verbouwing. Beerda noemt onder meer het Rijksmuseum en het Mauritshuis. Maar een verbouwing alleen is niet voldoende. Er moeten daarna ook steeds belangrijke tentoonstellingen worden georganiseerd, die veel publiek trekken. ‘Het Zwolse Museum De Fundatie lukte het kortstondig om met een verbouwing nationale zichtbaarheid te realiseren, maar is deze nu weer kwijt’, constateert Beer …
Dit is 17% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door