Mensen zien wat ze willen zien

Dingen waarnemen is nog niet zo simpel. Dat gaat allemaal heel selectief, ontdekte Mark Nieuwenstein tijdens zijn promotieonderzoek op gebied van cognitieve psychologie. Hij onderzocht het onvermogen van mensen om bepaalde dingen waar te nemen. ,,Goochelaars maken gretig gebruik van dit fenomeen.''
Stel: je loopt over straat. Iemand spreekt je aan en vraagt de weg naar het station. Tijdens de uitleg lopen twee mensen met een levensgrote doos tussen jou en de vragensteller door.De persoon die de weg vroeg, wisselt snel met een van de doosdragers. Laatstgenoemde neemt de plaats in van de vragensteller. Hij ziet er heel anders uit dan zijn voorganger: grijs haar, andere kleur jas, noem maar op. Toch heeft maar liefst zeventig procent van de mensen totaal niet door dat er nu ineens iemand anders voor hun neus staat.Kortom: je registreert in de meeste gevallen niet wat voor persoon er precies …
Dit is 11% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?