Lucas Cranach, schilder van de Reformatie

Madonna met Kind, 1510. Cultuur
Madonna met Kind, 1510. | beeld museum kunstpalast düsseldorf
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

De stilte in het museum aan de Rijn is eerbiedig-gespannen. Nog een paar dagen, dan gaan de deuren open voor het publiek. Tot die tijd wordt koortsachtig gewerkt om alles op tijd af te krijgen. Nog niet alle schilderijen hangen. Sommige Cranachs liggen, nog zonder lijst, op tafeltjes.

Zonder meer uniek, om zo dicht bij enkele van ’s werelds belangrijkste, kostbaarste schilderijen te komen. Ze liggen daar gewoon, in afwachting van het moment dat ze een plaats aan de wand krijgen. Bloot en zonder lijst, dus zoals Lucas Cranach (en Maarten Luther) ze ooit zelf hebben gezien en aangeraakt. Maar te dichtbij komen is niet de bedoeling. Dan pakt iemand je zacht bij de elleboog. In deze situatie ga je vanzelf fluisteren. Net als de conservatoren die zich over de doeken buigen en verstoord opkijken. Geen wonder, hier mag echt niets misgaan. Deze week komen, na jaren van voorbe …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?