Lehnhoff wil van alle godsdienst af

Wagners laatste opera, Parsifal, is zijn meest bediscussieerde werk en wellicht zelfs de meest controversiële opera uit het hele repertoire. In dit 'verlossingsdrama' gebruikt Wagner veel bijbels taalgebruik en christelijke symbolen, maar sinds de première op 26 juli 1882 is er een debat gaande over hoe christelijk dit stuk nu eigenlijk is.
Terwijl Lucy Beckett (Cambridge UP, 1981/1995) Parsifal verklaart tot het grootste christelijke muziekmonument na Bachs Matthäus-Passion, stelt Robert Gutman (Londen, 1968) ronduit dat de opera anti-christelijk is en als geen ander werk van Wagner de Nazi-ideologie heeft voorbereid. Feit is dat Wagner een suggestieve tekst heeft geschreven die allerhande interpretaties toelaat.De nieuwe dvd-set van Opus Arte met een voorstelling van Parsifal uit augustus 2004 zal een nieuwe impuls geven aan deze discussie. Weliswaar heeft Nikolaus Lehnhoff in zijn veelgeloofde regie diverse wezenlijke elemente …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?