Kunstkijken: Open Ended van Richard Serra

Richard Serra, Open Ended, 2008, cortenstaal, 379,7 x 1822,4 x 738,6 cm, Museum Voorlinden, Wassenaar Cultuur
Richard Serra, Open Ended, 2008, cortenstaal, 379,7 x 1822,4 x 738,6 cm, Museum Voorlinden, Wassenaar | beeld nd
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Wat zie je als je naar een kunstwerk kijkt? Voor elke museumbezoeker kan dat anders zijn. Onze verslaggever, kunstliefhebber Bert Hagenaars, gaat ervoor zitten en beschrijft zijn eerste ervaring. Daarna gaat hij op zoek naar de achtergronden. Vandaag: Open Ended van Richard Serra (1939).

– op het eerste gezicht –

Labyrinten hebben altijd een sterke aantrekkingskracht gehad. Al vanaf de oudheid hebben ze de mensheid geïntrigeerd, en zijn er ontelbare ­mythes en verhalen omheen gesponnen. Het labyrint is een bijzondere versie van de doolhof. In een doolhof kun je gemakkelijk verdwalen, en dat is natuurlijk precies de bedoeling. Maar in een labyrint kun je slechts één kant op, en dus loop je altijd naar het middelpunt, om vervolgens weer op je schreden terug te keren naar de ingang. Het werk van Richard Serra, ‘Open Ended’ – de titel zegt het al – heeft geen eindpunt in het midd …
Dit is 14% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?