KunstKijken: Manhole van Maurizio Cattelan

Maurizio Cattelan (1960), Zonder titel (Manhole), 2001, was, pigment, mensenhaar, weefsel en polyester, 60 x 40 x 150 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Cultuur
Maurizio Cattelan (1960), Zonder titel (Manhole), 2001, was, pigment, mensenhaar, weefsel en polyester, 60 x 40 x 150 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. | beeld nd
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Wat zie je als je naar een kunstwerk kijkt? Voor elke museumbezoeker kan dat anders zijn. Onze verslaggever, kunstliefhebber Bert Hagenaars, gaat ervoor zitten en beschrijft zijn eerste ervaring. Daarna gaat hij op zoek naar de achtergronden. Vandaag: Zonder titel (Manhole) van Maurizio Cattelan.

– op het eerste gezicht –

Wie ooit Museum Boijmans Van ­Beuningen heeft bezocht, kan hem niet zijn misgelopen: het mannetje dat zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt. Na de vloer te hebben opengebroken vanuit de personeelsgarderobe, is hij op een krukje gaan staan zodat hij de zaal met oude meesters kan inkijken. Met een nieuwsgierige blik bestudeert hij de schilderijen vanuit zijn lage standpunt, zijn handen op de rand gelegd. Wilde hij misschien geen entreegeld betalen? Of is het een inbreker die zich niet voor kunst interesseert, tenzij hij er goed aan kan verdienen? Misschien trekt hij …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?