Kunstkijken: De tijdreizen van een heilige

John Duncan, Saint Bride, 1913, tempera op doek, 122,3 x 144,5 cm, Scottisch National Gallery, Edinburgh. Cultuur
John Duncan, Saint Bride, 1913, tempera op doek, 122,3 x 144,5 cm, Scottisch National Gallery, Edinburgh. | beeld nd
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Wat zie je als je naar een kunstwerk kijkt? Voor elke museumbezoeker kan dat anders zijn. Kunstliefhebber Bert Hagenaars beschrijft zijn eerste indruk en gaat daarna op zoek naar de achtergronden. Vandaag: Saint Bride, van John Duncan (1866-1945).

– op het eerste gezicht –

Zeehonden, meeuwen, water en eilanden: dat is Scandinavisch, het waddengebied of Schotland. En als de schilder John Duncan heet, weet je het wel. In een stijl die doet denken aan het werk van Gustav Klimt of de Engelse prerafaëlieten vliegen twee engelen boven het zeewater. In hun armen dragen zij een blanke vrouw met lang, goudkleurig haar – dat zowat iedere vrouw had in die tijd, als we alleen afgaan op wat de schilders ons laten zien. Ze worden begeleid door een zeehond en twee guitig kijkende meeuwen. Hun functie wordt mij niet duidelijk, en …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?