In Breda wordt kunst met het heilige verbonden

‘Falling Cloth’ van Simone Niquille (2017). Cultuur
‘Falling Cloth’ van Simone Niquille (2017).
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Digitale en religieuze kunst, het lijkt een vreemde combinatie. In Breda komt het logisch bij elkaar. Vroeger vormde religie de verbinding tussen de gewone, alledaagse werkelijkheid en het bovennatuurlijke, het heilige, God. Nu wordt die verbinding ook steeds vaker door kunstenaars gelegd.

Breda heeft een nieuw museum, ontstaan uit twee musea. ‘Allereerst het Breda’s Museum, dat de collectie van de stad en van het Bisschoppelijk Museum beheert’, zegt directeur Dingeman Kuilman. ‘Het tweede museum was het MOTI, het Museum Of The Image. Dat was een grafisch museum, dat zich ontwikkelde tot een museum voor beeldcultuur’

In het nieuwe Stedelijk Museum wil Kuilman tentoonstellingen opzetten waarbij de twee delen van de collectie met elkaar gecombineerd worden. In juni is het museum geopend in het gebouw van het voormalige MOTI. Een fraai, doelmatig geheel, in 2005 gebouwd achter het …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?