Idyllisch en onheilspellend paradijs

Van Empel schildert met fragmenten van fotos. Hij onderscheidt zich van schilders door wetten van de fotografie toe te passen: de scherptediepte, met vage beelden op de voorgrond. Generation 3, 2010. |beeld Flatland Gallery Cultuur
Van Empel schildert met fragmenten van fotos. Hij onderscheidt zich van schilders door wetten van de fotografie toe te passen: de scherptediepte, met vage beelden op de voorgrond. Generation 3, 2010. |beeld Flatland Gallery

Er is iets niet pluis in het paradijs van Ruud van Empel. De onschuld wil er niet in doorbreken.

Het Groninger Museum biedt dit najaar een grote overzichtstentoonstelling van het werk van Ruud van Empel (1958). Op muren die zelf al gekleurd zijn, hangen helder afgedrukte werken die hij van 1995 tot 2010 maakte, alsof ze er thuishoren. Hij heeft er heel wat kinderen voor gefotografeerd, die via een modellenbureau en samen met een ouder naar zijn studio kwamen. Maar geen kind zal echt zichzelf terugvinden op de expositie: elk figuur bouwde hij op uit verschillende fotos. Verhoudingen veranderde hij subtiel. Kinderogen werden gemixt met poppenogen. Photoshoppen is bij Van Empel g …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?