Het verhaal van de glasschilder en de ziener

Bart van der Leck, Compositie 1916 no.4, 1916. In de wandelgangen ‘Mijntriptiek’ genoemd. Cultuur
Bart van der Leck, Compositie 1916 no.4, 1916. In de wandelgangen ‘Mijntriptiek’ genoemd. | beeld gemeentemuseum den haag
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
In het kader van ‘100 jaar De Stijl’ heeft het Gemeentemuseum Den Haag de aftrap gegeven voor een drietal exposities. Als eerste komen twee sleutelfiguren aan bod: Bart van der Leck en Piet Mondriaan.
Het moet nu gebeuren. De ziener loopt de hut uit en klimt op zijn fiets. Hij maakt wel vaker een ritje, maar deze keer heeft hij een bestemming uitgezocht die zijn toekomst zou kunnen bepalen. Dat weet hij. In het dorp is een glasschilder met zijn gezin komen wonen, en als ziener wil hij hem ontmoeten. Het is niet ver weg, maar door zijn nieuwsgierigheid komt het hem voor dat hij er uren over doet. Hij heeft gehoord – en gezien – dat de glasschilder een bijzondere gave bezit, een andere dan de zijne. In het centrum van de grote stad had hij een glas-in-loodraam van zijn hand bewonderd, en hij …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?