Het monster van Frankenstein kent vele gezichten

Thermal Epidermalplasty, Agi Haines 2014. Deze designerbaby is dankzij de huidplooien beter in staat de hitte te trotseren. Cultuur
Thermal Epidermalplasty, Agi Haines 2014. Deze designerbaby is dankzij de huidplooien beter in staat de hitte te trotseren. | beeld rijksmuseum boerhaave
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Wat is de mens? Toen Mary Shelley aan het begin van de negentiende eeuw over deze kantiaanse vraag mijmerde, creëerde ze het monster van Frankenstein. Tweehonderd jaar later spreekt dit icoon nog steeds tot de verbeelding én is zijn betekenis actueler dan ooit, laat een tentoonstelling in Rijksmuseum Boerhaave zien. Wat is de mens? Toen Mary Shelley aan het begin van de negentiende eeuw over deze kantiaanse vraag mijmerde, creëerde ze het monster van Frankenstein. Tweehonderd jaar later spreekt dit icoon nog steeds tot de verbeelding én is zijn betekenis actueler dan ooit, laat een tentoonstelling in Rijksmuseum Boerhaave zien.

In de zomer van 1816 bezocht de toen achttienjarige Mary Godwin samen met haar aanstaande man, dichter Percy Shelley, Lord Byron in Zwitserland. De regen kwam met bakken uit de hemel en er zat niet anders op dan een reis door de verbeelding. Lord Byron daagde zijn gasten daarom na het vertellen van verschillende Duitse spookverhalen uit zelf zo’n verhaal te bedenken. Tot een afgerond verhaal kwam Mary op dat moment niet. Wel ontstond bij haar het idee dat twee jaar later tot haar eerste roman leidde, Frankenstein, of de moderne Prometheus.

Hoofdpersoon is wetenschapper Victor Frankenstein, d …
Dit is 6% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?