Het front als markt

De Eerste Wereldoorlog vormde een van de eerste ontmoetingen tussen het slagveld en de moderne reclameindustrie. |beeld uit genoemd boek Cultuur
De Eerste Wereldoorlog vormde een van de eerste ontmoetingen tussen het slagveld en de moderne reclameindustrie. |beeld uit genoemd boek

Blijf me vooral OXO sturen, schrijft op een poster een soldaat aan het thuisfront.

Want de instant voedseltabletten kunnen mijn leven redden. De Eerste Wereldoorlog vormde een van de eerste ontmoetingen tussen het slagveld en de moderne reclameindustrie. Het boek Kassa! Kassa! Reclame in de Eerste Wereldoorlog (Uitg. Davidsfonds, Leuven 2013. 29,95) laat onthutsend naïeve (of is het juist: wrede) posters zien. Zou het leven in de loopgraven echt aangenamer zijn geworden door de aanschaf van een draagbare Decca-platenspeler? En zouden Abdullahs sigaretten werkelijk de Britse soldaat veilig thuis hebben gebracht? Als er één winnaar was in de Grote Oorlog, dan was het w …
Dit is 72% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?