Grotere rol publiek in kunstsector

beeld gpd Cultuur
beeld gpd

De kunstsector moet af van het romantische idee van volledig autonome kunst en de ervaring van het publiek meer centraal stellen. Dat stelt Kim Joostens in haar dissertatie, waarop ze gisteren promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Wie in haar proefschrift een pleidooi voor populaire kunst zoekt, à la André Rieu, Joop van den Ende of Marco Borsato, komt bedrogen uit. Natuurlijk kent promovenda Kim Joostens het veelbesproken verschil tussen hoge en lage kunst, maar die begrippen spelen bij haar geen rol. Verbindingen tussen podiumkunsten en publiek moeten worden gelegd door professionele kunstmarketing, aldus Joostens. Ook bij voorstellingen die in eerste instantie gericht zijn op een kleiner publiek. Sinds een jaar of tien is kunstmarketing een volwassen vak geworden, constateert Joostens. Met de theorievorming …
Dit is 8% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?