Emanuel de Witte: schilder van de man met de rode mantel

Portret van een rijke familie (1678), coll. Alte Pinakothek München. Cultuur
Portret van een rijke familie (1678), coll. Alte Pinakothek München. | beeld stedelijk museum alkmaar en nd
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Hoe kun je wiskunde met kunst verbinden? Emanuel de Witte deed dat als geen ander: de regels van het perspectief verwerkte hij in prachtige kerkinterieurs.

De kerkinterieurs van schilders als Pieter Saenredam (1597-1665) en hedendaagse kunstenaars als Maarten ’t Hart en Henk Helmantel vallen op door hun leegheid. Doordat er nauwelijks menselijke figuren en meubilair op voorkomen, valt alle nadruk op de architectuur van de gebouwen.

Emanuel de Witte (1617-1692) deed het heel anders. In zijn kerken staan alle meubels op hun plaats, er lopen mensen rond, kinderen spelen, hondjes plassen tegen een pilaar. En steeds is daar die man met zijn wijde mantel en brede hoed. Meestal is de mantel rood en wijst hij op een detail in het gebouw. Op veel schilde …
Dit is 7% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?