De spannende reis van baby Maria

Cultuur
beeld museum boijmans van beuningen / Aad Hoogendoorn
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De diefstal van De Geboorte van Maria, in 1960, leidde tot opwinding. Het paneeltje werd verloren gewaand. De ontknoping, in de afgelopen maanden, was een gok die goed uitpakte. ‘Er zijn nog goede, deugdzame mensen.’

Rotterdam

Je hóórt hem bijna zuchten, achter zijn grote houten bureau, museumdirecteur J.C. (Coert) Ebbinge Wubben. Onkreukbaar en bescheiden, maar ook vastberaden om van Boijmans een topmuseum te maken, heeft hij een paar maanden eerder een grote klap gekregen.

Het is een van de donkere dagen na Kerst, 27 december 1960. Een suppoost trekt zich even terug om zijn boterhammen te eten. Als hij terugkomt, ziet hij een lege plek aan de muur.

Hier hing De Geboorte van Maria, een paneel van een anonieme meester, gemaakt tussen 1480 en 1500, voor een altaar ergens in de Zuidelijke Nederlanden. Ge …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?