De handen van Käthe

De Kollwitz-zaal met als derde van rechts de pieta van Käthe Kollwitz. Cultuur
De Kollwitz-zaal met als derde van rechts de pieta van Käthe Kollwitz. | beeld huis doorn
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Overal zijn ze te zien, de handen van Käthe Kollwitz. Beschermende handen, maar ook afwerende. Handen om kinderen geslagen, maar ook voor de ogen om immens verdriet te verbergen. Verdriet dat je tegemoetkomt bij bijna elk beeld op een nieuwe tentoonstelling in Huis Doorn, het grote landhuis waar de afgezette keizer Wilhelm II van 1920 tot zijn dood in 1941 verbleef.

Verzet en verdriet in beeld heet de tentoonstelling die gewijd is aan beeldhouwwerken die in Duitsland en Nederland zijn gemaakt als ­reactie op twee wereldoorlogen. In het Huis zelf wordt de Eerste Wereldoorlog herdacht, in het paviljoen de Tweede Wereldoorlog. ‘Ze hebben een verschillend formaat’, zegt conservator Cornelis van der Bas. ‘De Duitse beelden zijn vrij klein, meer het resultaat van persoonlijk dan van gemeenschappelijk herdenken. In Nederland zijn veel meer grote beelden gemaakt, voor herdenkingstekens in de openbare ruimte.’

Naast verschillen zijn er ook overeenkomsten. ‘Verdr …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?