Babel is terug in Boijmans

De eerste zaal in Museum Boijmans Van Beuningen opent met een sereen portret van Jezus, in precieze middeleeuwse stijl geschilderd door Dieric Bouts. Prachtig gedetailleerd heeft hij sieraden weergegeven die aan de hals van het bovenkleed gestikt zijn. Cultuur
De eerste zaal in Museum Boijmans Van Beuningen opent met een sereen portret van Jezus, in precieze middeleeuwse stijl geschilderd door Dieric Bouts. Prachtig gedetailleerd heeft hij sieraden weergegeven die aan de hals van het bovenkleed gestikt zijn. | beeld museum boijmans van beuningen
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Waarom bouwen mensen torens? Waar heeft deze toren gestaan? Hoe hoog was de toren? Hoe ziet de binnenkant van de toren eruit?

Deze vragen werden in Tokio afgevuurd op ­directeur Sjarel Ex van Museum Boijmans Van Beuningen. Het meesterwerk De toren van Babel van Pieter Breugel de Oude werd door Japanners heel anders geïnterpreteerd dan men in Europa gewend was. Aanleiding voor de vragen was de tentoonstelling Babel met vroeg-Nederlandse kunst die in 2017 in ­Tokio en Osaka te zien was.

Ondanks de informatie dat het een symbolisch Bijbelverhaal betrof, bleven de Japanners de afbeelding van de toren beschouwen als een realistische voorstelling. De toren werd gezien als een bestaand bouwwerk waarva …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?