Architecten pakken uit na prijsvraag over Notre Dame

Een grote parkeergarage bovenop de kathedraal is een politiek grapje van Pascal Smet, minister van Mobiliteit en Publieke Infrastructuur van het Belgische gewest Brussel Hoofdstad. De minister leverde met dit voorstel kritiek op de verkeerspolitiek van de Franstalige partij Mouvement Réformateur. Bij zijn ontwerp schreef hij: ‘Dit gebeurt er als de MR de Notre-Dame zou herbouwen’. Cultuur
Een grote parkeergarage bovenop de kathedraal is een politiek grapje van Pascal Smet, minister van Mobiliteit en Publieke Infrastructuur van het Belgische gewest Brussel Hoofdstad. De minister leverde met dit voorstel kritiek op de verkeerspolitiek van de Franstalige partij Mouvement Réformateur. Bij zijn ontwerp schreef hij: ‘Dit gebeurt er als de MR de Notre-Dame zou herbouwen’. | beeld deelnemende architecten
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Hoe moet de Notre-Dame herbouwd worden? Moet alles weer worden zoals het was voor de brand, of mag er iets nieuws bij? De Franse overheid schreef een prijsvraag uit. Architecten stromen toe, met soms wilde plannen.

Parijs

Er bestaan verschillende ideeën over de manier waarop je verwoeste gebouwen moet herstellen. Na de Tweede Wereldoorlog lagen veel Europese steden in puin. Er was geen eenstemmigheid over hoe historische gebouwen moesten worden hersteld. Wie nu de Laurenskerk in Rotterdam bekijkt, of de Stevenstoren in Nijmegen, zal het verschil met de vooroorlogse situatie nauwelijks zien. Maar de betonnen vieringtoren van Hulst of de bekroning van de ­Eusebiustoren in Arnhem zien er veel eigentijdser uit.

Afbeelding

Een grote parkeergarage bovenop de kathedraal is een politiek grapje van Pascal Smet, mi …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?