GRID 2019: Oude wijn in nieuwe zakken
Codemasters, racegame, Xbox One, PS4, PC, officiële prijs: 50 euro 3+
Game: 2/5
Geweld: 0/5
https://www.gridgame.com/
We kennen GRID als een toegankelijke en vermakelijke game voor de wie graag een arcade racegame wil spelen. Het combineerde toegankelijkheid met voldoende uitdaging. Groot pluspunt was altijd de variatie in wagens waarin je kon rondscheuren. In een Indycar op stratencircuit of met een stockcar elkaar van de baan afbeuken. Wilde de speler toch meer hardcore circuit-actie? Het zat er allemaal in.
De combinatie komt niet goed uit de verf in GRID 2019. Alle auto’s uit de verschillende klassen voelen zwaar aan en raken snel in een drift. Als speler heb je in het begin weinig gevoel bij het weggedrag. Daarnaast weet je ook niet goed welke rijstijl je moet hanteren. Voor een gecontroleerde rijstijl zonder driften en botsingen krijg je bonuspunten. Maar je krijgt ook punten voor spectaculair rijgedrag; dicht langs muren rijden, drifts en meer. Beide stijlen voelen niet bevredigend aan. Bij de nette rijstijl heb je weinig gevoel van snelheid. De agressieve manier is lastig omdat er weinig gevoel in de besturing zit.
Een van de nieuwe zakken waarin de oude wijn wordt gegoten is in-game currency. Met punten moet je nieuwe bolides aanschaffen. In het begin heb je slechts een handvol auto’s tot je beschikking. Je moet de carrièremodus door om punten te verdienen. Uiteraard kun je deze ook kopen met echte euro’s. Het verdienen van de punten is gelukkig niet lastig. Er is veel onduidelijk voor wie begint aan GRID 2019. Je moet bijvoorbeeld twee tot drie races doen om een evenement te doorlopen. Oefenen kan tijdens de kwalificatie, maar dat bepaalt ook meteen je startplek in de race. Dat is onlogisch. Gelukkig kun je deze kwalificatie zo vaak doen als je wilt. Een ander punt is dat het doorlopen van de carrièremodus sterk aanvoelt als doorkomen en volhouden, totdat je nieuwe wagens vrijspeelt. Dat komt doordat je telkens weer met dezelfde wagen op dezelfde circuits moet rijden. In GRID 2019 helpt het niet mee dat er aan het begin van elke race hetzelfde overdreven commentaar zit. Dit voelt afgeraffeld aan. Binnen het eerste half uur sloeg de verveling al toe. In vorige edities maakten de grote verscheidenheid aan wagens het de moeite waard om telkens hetzelfde circuit op te gaan.
Een opvallende vernieuwing is dat je jouw teamgenoot kunt opdragen om aan te vallen of te verdedigen en dat zijn punten bij jou worden opgeteld. In de praktijk heb je nauwelijks wat aan je teamgenoot en rijdt hij of zij voor spek en bonen mee.
GRID 2019 doet ook dingen goed: de kunstmatige intelligentie is erg goed. Racen tegen de computergestuurde tegenstanders is een lust voor de racefan. Ze dekken verschillende racelijnen af als je probeert in te halen. Dit voelt heel natuurlijk aan. Je wordt al gauw meegezogen in de drang om degenen voor je te verschalken. Ook kun je een aartsvijand maken als je het te bont maakt. Bots je te hard op een tegenstander en er verschijnt een rode helm bij de naam van de coureur. Deze coureur zal er dan alles aan doen om jou van de baan af te rammen.
Leuk detail zijn de extra uitgebreide stickersets, kleurenschema’s en liveries om jouw scheurijzer een eigen karakter geven.
Onderaan de streep vernieuwt GRID 2019 te weinig en voelt het na een halfuur spelen al repetitief aan. De racefan die bekend is met GRID gaat niet veel nieuws ontdekken. Nog niet eerder GRID gespeeld? Dan ga je zeker wel plezier beleven aan deze game. Wacht wel even met kopen totdat de prijs daalt. GRID is de nieuwprijs niet waard. De game is nu al met korting te koop. ¦