Iedere werknemer doet weleens iets verkeerd: Zó geef je je fouten toe op de werkvloer

Achtergrond
Veel werknemers houden hun fouten liever voor zich uit angst voor gezichtsverlies, terwijl ze weten dat opbiechten beter is. Maar hoe pak je dat aan? ‘Schuif de schuld nooit op anderen af.’
Yasmine Esser
vrijdag 20 januari 2023 om 16:47 aangepast 17:47
Negeer de verleiding om te wachten of je fout wordt opgemerkt en biecht het zo snel mogelijk op, adviseert hoogleraar Toon Taris.
Negeer de verleiding om te wachten of je fout wordt opgemerkt en biecht het zo snel mogelijk op, adviseert hoogleraar Toon Taris. beeld istock

Van per ongeluk een rekening dubbel betalen tot een mail met taalfouten aan het hele klantenbestand. Iedere werknemer doet weleens iets verkeerd. ‘En daarvan krijgt onze eigenwaarde een deuk’, zegt Toon Taris, als hoogleraar aan de Universiteit Utrecht gespecialiseerd in de psychologie van arbeid. ‘We voelen ons incompetent en vrezen voor onze loopbaan. De meeste mensen houden daarom hun mond. Ze hopen dat niemand hun fout opmerkt, terwijl ze weten dat het goed is om het op te biechten.’

Waarom het ook alweer goed is om eerlijk te zijn over dingen die misgaan? Bedrijven willen niet dat iedereen dezelfde fouten maakt doordat niemand iets zegt. Daarnaast verbetert de sfeer in het team door open te zijn over misstappen, zegt Frank Deuring, a..

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Liesbeth van Oosterom: 'God heeft mij niet nodig, maar kan mij wel gebruiken.'

Liesbeth heeft een zorgboerderij voor mensen met dementie: 'Ze worden overal bij betrokken'

Ze noemt zichzelf quasi serieus 'een workaholic'. In de praktijk betekent het dat Liesbeth van Oosterom met hart en ziel werkt met mensen met dementie, die ze vijf dagen per week op zorgboerderij Javarust ontvangt.

Youssef Kobo: 'Meer diversiteit op de werkvloer is een gedeelde verantwoordelijkheid.’

Youssef Kobo: 'Discriminatie is er en daarvan komt niemand je redden. Ga aan de slag'

Youssef Kobo (34) slaat een brug tussen jongeren met een migratieachtergrond en bedrijven. Hij wil voorkomen dat anderen - zoals ooit hijzelf - zich verdwaald voelen op de arbeidsmarkt.

Simone Beijer: ‘Ik ben christen, maar geen christelijke uitvaartondernemer. Als ik dat zou zijn, sluit ik mensen uit en dat wil ik niet.'

Simone is uitvaartverzorger: 'Ik mag licht brengen in de donkerte van een overlijden'

Van trouwen naar rouwen, die weg legde Simone Beijer (47) uit Renswoude af in haar carrière. 'Als trouwambtenaar stond ik aan de voorkant van de liefde, bij een uitvaart sta ik aan de achterkant.'

Jesse Kers: 'Het lijkt mij mooi om een tuin aan te leggen met inheemse beplanting, soorten die oorspronkelijk uit Nederland komen.'

'God maakte eerst de natuur, toen de dieren, en daarna pas de mens. Die volgorde is er niet voor niets'

Toen Jesse Kers (23) de zoveelste tuin aan het dichtstraten was, merkte hij: dit moet anders. Groener vooral. Daarom begon hij zijn eigen hoveniersbedrijf Back to Eden.

Jolein de Rooij: ‘Angst op ons werk komt vaak doordat we niet echt onszelf kunnen zijn.'

Jolein de Rooij: 'Werknemers moeten voelen dat ze niet perfect hoeven te zijn'

Stress op ons werk vinden we zo gewoon, dat we vaak vergeten dat het een reactie kan zijn op een serieuze angst, stelt Jolein de Rooij. Ze schreef een boek over angst op de werkvloer: Nooit meer bang op je werk.

Jantina Boeve: 'Ik wil me dienstbaar opstellen en omzien naar anderen. Dat ik daarvan mijn werk heb kunnen maken, vind ik heel bijzonder.’

Janita helpt mantelzorgers bij het regelwerk: 'Zij lopen vaak vast in het complexe zorglandschap'

Mantelzorger zijn voor je zieke moeder of buurvrouw gaat niet enkel over letterlijk zorg verlenen. Vaak vraagt het ook veel uitzoekwerk. Mantelzorgmakelaar Jantina Boeve (45) heeft er haar werk van gemaakt mantelzorgers in alle facetten van hun taak bij te staan.