Zondigen met taal

Kenmerk van een boulevardmedium is het gekoppelde prikkelwoord, schreef de Süddeutsche Zeitung (zelf verre van een sensatiekrant) zaterdag.

Spannend samengestelde kopwoorden bieden de krantenverkoper twee voordelen. Ten eerste prikkelen ze tot impulsaankopen in de kiosk en tot klikken op het internet. Ten tweede garanderen zulke woorden herkenning bij herhaling; is een begrip eenmaal succesvol geïntroduceerd dan weet iedereen waarover het gaat. Zo berichtten media en debatteerden politici vorige week over Bulgarenfraude. En zo raakten we vertrouwd met Facebookrellen, breezerprostitutie, pedopriesters, comazuipers, plofkippen, poldertaliban en zo veel meer. De voorbeelden maken al duidelijk dat het niet alleen journalisten …
Dit is 19% van het artikel.

Wil je doorlezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?